Hopp til innhold

Rev ned reklame-plakaten til rivalen

Det er ingen våpenhvile i sportskrigen på Forus.

Sportskrig

Mens NRK var tilstede på Forus tirsdag formiddag begynte folk fra G-Max å rive ned reklamebannerne til konkurrenten XXL.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK

Natt til onsdag åpner norges første G-Max butikk i nabolaget til konkurrenten XXL på Forus i Stavanger. Dermed er krigen om de sportslige kundene på Nord- Jæren trappet kraftig opp.

– Vi ser at det har vært et tydelig behov fra kundene for å ha stort utvalg og lave priser, der man får tak i alt på ett sted , sier Kjetil Løken som er markedsdirektør i G-Max.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Sportskrigen er i gang

Markedsdirektøren innrømmer at suksessen til XXL er medvirkende årsak til etableringen.

– Vi ser jo at det fungerer og da må vi reagere på det, sier Løken.

– En tillitserklæring

Konkurrenten ser på etableringen av G-Max som en tillitserklæring.

– Jeg skjønner jo at de må gjøre noe. vi tar store markedsandeler og på våre målinger ser vi at det er fra Gresvig vi tar de støste markedsandelene, sier Anders Fjeld som er driftssjef i XXL.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sportskrig

Far og sønn, Terje og Christian Erga, satt 32 timer i kø for å være først til å benytte seg av åpningstilbudene.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK

– Likhet for loven

Mens NRK var tilstede for å lage reportasje, steg temperaturen i sportskrigen kraftig. Plutselig begynte folk fra Gresvig å rive ned reklamebanneret til XXL.

– Det er vel likhet for loven. Vi så jo at de hang opp plakater. Det var noe vi også hadde spurt om å få gjøre, men fikk nei fra senterledelsen. Da er det ikke rettferdig at andre gjør det heller. Derfor har vi fått tillatelse fra senterledelsen til å ta dem ned, sier G-Max sin markedssjef.

XXL-ledelsen var ikke imponert.

– De har tydeligvis så lav selvtillit i konseptet sitt at de må fjerne skiltene våre. Det synes jo vi er litt spesielt, sier driftssjef Fjeld.