– Det er ikke der de store alkoholpolitiske kampene står, om det henger et håndkle der det står Guinness på veggen.
Det sier Torsten Tvedt Solberg, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet fra Rogaland til NRK.
Han stilte følgende spørsmål til Landbruks og matminister Sylvi Listhaug i Stortinget torsdag.
– Med bakgrunn i bestemmelsen om reklame i alkoholloven fra 1975, kan statsråden vurdere om innredning på utesteder, som gamle plakater, barmatter og håndklær med bryggerilogoer med mer, betegnes som alkoholreklame?
– Det fremstår som litt absurd
Bakgrunnen for spørsmålet er at gamle plakater, barmatter og håndklær med bryggerilogoer og lignende gjenstander har blitt ryddet bort fra puber i Stavanger
Dette har fått stor oppmerksomhet, og debatten går høyt i oljebyen.
– Det fremstår som litt absurd. Flere steder har fått fjernet ting som har hengt i flere tiår, sier Tvedt Solberg til NRK.
Ryddingen har skjedd med henvisning til en bestemmelse om reklame i alkoholloven fra 1975.
– Denne loven er viktig, og slike ting som det som har skjedd i Stavanger bidrar til å svekke respekten for alkoholforbudet, sier Tvedt Solberg.
Regjeringen varsler endringer i reklameforbudet
Nå mener AP-representanten at det er håp i et utspill som kom fra Sylvi Listhaugs departement i dag.
Regjeringen foreslår endringer i reklameforbudet for alkohol slik at «forbrukerne kan få tilgang til nøktern informasjon om alkoholholdige drikker i kanaler forbrukerne selv oppsøker.»
– I lys av denne varslede endringen, og det faktum at disse elementene har vert en del av utestedenes innredning i flere tiår, bes statsråden vurdere om denne typen innredning omfattes av bestemmelsene om reklame i alkoholloven fra 1975, heter det i spørsmålet til Listhaug.