Hopp til innhold

Spleiselag skal redde «Forus-gislene»

Forus næringspark vil gjenåpne Forus stasjon. Regningen vil de dele med utbyggerne på industriområdet og fylkeskommunen.

E39 Stavanger

– Folk som skal til jobb sitter helt fastlåst i bilene. Det er nesten en gisselsituasjon det, for du må bare følge strømmen og du kan ikke gjøre som du vil, sier arkitekt Alexandria Algard.

Foto: Kirsti Wilhelmsen / NRK

I dag møttes næringsliv, politikere og grunneiere for å diskutere en mulig gjenåpning av Forus stasjon.

Forus næringspark går i bresjen og har store planer for den nedlagte togstasjonen. Planene er en kombinert tog- og buss holdeplass i to plan med tak over, og skal få flere til å reise kollektivt til arbeidsplassene på Forus og til flyplassen på Sola.

Administrerende direktør i Forus næringspark, Stein Racin Grødem, mener et spleiselag kan være løsningen for knutepunktet som har en foreløpig prislapp på 100 millioner kroner.

– Infrastrukturen i dag bygges ut fra et spleiselag. Alle utbyggerne på Forus betaler inn 352 kroner per kvadratmeter (BRA) til selskapet som bygger infrastrukturen. Den modellen kan vi bruke videre, sier Racin Grødem.

«Forusgislene»

I tillegg ønsker han å utnytte arealene i næringsområdet bedre, men mener en bedre kollektivløsning må på plass, enn den som er i dag.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Forus stasjon

Slik kan nye Forus stasjon bli seende ut.

Foto: Railconsult

Arkitekt Alexandria Algard møtte et nikkende publikum da hun lanserte ordet «Forusgislene».

– Folk som skal til jobb sitter helt fastlåst i bilene. Det er nesten en gisselsituasjon det, for du må bare følge strømmen og du kan ikke gjøre som du vil, sier Algard.

Næringsområdet kan bli helt forandret

Arkitekten mener det er helt sentralt å bruke buss og tog i den videre planleggingen på Forus.

Men Forus stasjon vekker ikke stor begeistring hos samferdselssjef i fylket Gottfried Heinzerling. I et brev trekker han fram at stasjonen ligger utenfor det som er planene for kollektivsatsingen i området.

– Jeg tolker ikke brevet så negativt. Samferdselssjefen skriver jo at det skal en planprosess i gang. Da ser vi jo sammen hva som kan bli mulig, sier Racin Grødem.

Mange av de 300 frammøtte i dag er svært positive til visjonene for Forus. Flere av dem drømmer om et helt annerledes næringsområde.

– I framtiden håper jeg Forus kan se ut som en levende by, men da må vi designe området for mennesker og ikke bare for biler, sier arkitekt Algard.