NRK Meny
Normal

Spår kamp om å rive ned plattformer

Å hugge opp gamle plattformer blir snart lukrativ storindustri, spår analytikeres, som anbefaler at norske selskaper sikrer sin del av kaka.

Statfjord C ankommer Vats

Statfjord skal fremdeles stå noen år, men lastebøyen til C-plattformen ble sendt til vraking i fjor. Den er bare en av en rekke plattformdeler og installasjoner som måtte fjernes. Det er over 700 installasjoner igjen i Nordsjøen som skal fjernes de neste tiårene.

Foto: Eva Sleire / Statoil

I Norge diskuteres det lønnsomhet ved nye oljefelt, og plattformer som bygges i Asia. Men det er bare et par-tre bedrifter som har sett verdien av å satse på opphuggingen av alle de brukte plattformene og installasjonene på sokkelen.

Det er imidlertid bare et spørsmål om tid før andre kommer på banen, tror direktør, Espen Norheim, i revisjonsselskapet EY.

– Men det er klart dette markedet er gigantisk, både når det gjelde fjerning og sikring av brønner, og opphugging av installasjonene. Når det markedet begynner å røre på seg, får de ikke ha det i fred særlig lenge, sier Norheim.

– Bare å se langs kysten

De store norske verftene har lenge sett med frustrasjon på kontrakter som har gått til utlandet.

Norheim spår at disse verftene kan snu seg rundt og begynne med opphugging i stedet.

Espen Norheim i EY

Espen Norheim i EY tror verftene som 'bygde opp' Nordsjøen kan være like flinke til 'å rive ned igjen'.

Foto: Inger Johanne Stenberg

– Det vil nok være andre aktører som kanskje har vært fryktelige flinke til å bygge installasjonene, som kan snu seg rundt og bli raskt flinke til å plukke de fra hverandre og fjerne de, tror Norheim.

Og det er bare å se lang kysten for å finne kandidater, tror han. Hos Aker Solutions, som blant annet bygger mye nytt i Egersund, er det fremtid i skrotet, forteller kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen.

– Absolutt, det er et marked vi synes er stort og spennende. Og vi vet det kommer, vi vet bare ikke nøyaktig når.

Har tjuvstartet

Hun forteller at det stort sett er ingeniørarbeidet i forkant som blir Aker Solutions’ jobb, og at de allerede har begynt så smått med fjerning av Frigg på norsk sokkel, og den pågående fjerningen av Murchison-plattformen på britisk sokkel.

Mange kontrakter for nybygg går til Asia, er opphugging og fjerning et reelt alternativ bein å stå på?

– Absolutt, det er et spennende forretningsområde, sier Gjertsen.

Kristin Færøvik

Kristin Færøvik tror ikke fjorden utenfor Stavanger blir fylt med gamle plattformer.

Foto: Inger Johanne Stenberg

Men ikke alle ser på opphugging og fjerning som en del av redningen.

– Vi kan veldig godt komme til å spille en rolle i fjerningsmarkedet når det gjelder ingeniørarbeid i forkant, og eventuelt arbeid offshore, men vi har ikke planer om å gjøre Rosenberg til mottaksanlegg for plattformdekk, sier Kristin Færøvik.

Hun er direktør for verftet som ligger på Buøy i Stavanger. Et verft som har bygd deler til eller ferdigstilt både Kvitebjørn-, Eldfisk og Yme-plattformene. Men noe opphuggingsplass i sentrum av Stavanger ser hun ikke for seg.

Hun tror derimot Rosenbergs gamle søsterbedrift Bergen Group Hanøytangen er mer klar for opphugging. Og det har hun rett i, for forrige uke kjøpte Bergen Group like godt opp Scanmet, en av de få som faktisk har spesialisert seg på feltet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Fra AF Decom i Vatsfjorden

Det trengs store arealer og kraftig verktøy for å fra hverandre plattformer og rørledninger som har gjort en jobb i Nordsjøen. Her fra AF Decoms base i Vatsfjorden nord i Rogaland.

Foto: AF Decom

Kjøpte like godt opp opphuggingsbedrift

– Når det gjelder demoleringsprosjekter vil vi ha hovedfokus på offshorekonstruksjoner. Dette er et område der Scanmet AS allerede har opparbeidet seg kunnskap gjennom flere år, sier Asle Solheim i Bergen Group.

Det er Scanmet, Kværner Stord og AF Decom som har satset mest på avvikling av gamle plattformer. Og selv om store selskap som har bygd opp store deler av infrastrukturen i Nordsjøen, har begynt å se på ryddejobben, er ikke Gerhard Eide ved Scanmet bekymret.

– Jeg tror terskelen for å komme inn i markedet er stor, men det er ikke umulig. Det er jo mengdene som avgjør hvor stort behov det blir for kapasitet, sier Eide.

Også fra Vatsfjorden lenger sør er det ingen umiddelbare planer om å la andre ta over markedet som så vidt begynner å løsne.

– Ambisjonen vår om å være den ledende aktøren innenfor det segmentet står fast, og vi har ikke tenkt å gi fra oss den posisjonen fremover, sier konsernsjef for AF Gruppen, Pål Egil Rønn.

Flere nyheter fra Rogaland