– Folk får se bilde av katten, og høre historien deres. Mange har jo ikke hatt det så bra. Det vekker følelser hos folk, sier Elisabeth Ellingsen, nestleder i Dyrebeskyttelsen Norge, avdeling Haugaland.
Hun mener sosiale medier har gjort jobben deres enklere, og at de nå når ut til flere.
– Før var det en avisannonse, eller en plakat på nærbutikken. Nå er pus på nett, sier Ellingsen.
Falt for øynene
På kjøkkenet til familien Brinchmann Steen i Haugesund er katten Molly et midtpunkt. Hun kom til familien tidligere i høst, etter at familien mistet sin tidligere katt, Esmeralda.
– Jeg var i sorg, og tenkte først at jeg ikke ville ha en ny katt, men så fant jeg Molly på Facebook-sidene til Dyrebeskyttelsen. Da jeg så øynene hennes var jeg solgt, sier Mette Brinchmann.
Nå er Molly en del av familien, og trives best på kjøkkenbenken med resten av gjengen sin.
– Hun er flink til å «hjelpe» meg med leksene. Best liker hun å gnage på blyantene mine, og noen ganger spiser hun leksene mine, sier Birgitte Brinchmann Steen.
Katter skal ikke være gratis
Dyrebeskyttelsen i Norge hjalp i fjor nærmere 5300 katter. Enkelte var så syke at de måtte avlives, men rundt 3400 av dem ble omplassert og fikk nye hjem. 1350 sto på venteliste ved nyttår.
– Vi regner med at tallet blir høyere i år. Alt tilsier det, sier kommunikasjonsansvarlig i Dyrebeskyttelsen Norge, Anette Bjørndalen Søreide.
Hun legger til at det er et økende antall hjemløse katter i Norge, og organisasjonen har derfor hatt adopsjon som en av sine fanesaker.
– Da er det viktig å synliggjøre behovet via nettet, sier Søreide.
Økt status
Katter som adopteres bort fra Dyrebeskyttelsen koster mellom 1200 og 1500 kroner. Da kommer de chippet, vaksinert og enten sterilisert eller kastrert. Veterinær Pål Audun Skagseth mener kattene da får høyere status.
– Før var de på en måte en pari-kaste. Men nå er de blitt mer likestilt hunden.Vi merker godt at flere tenker på kattenes helse, sier dyrlegen.
- LES OGSÅ: Advarer mot å gi kjæledyr i julegave