NRK Meny
Normal

Solvik-Olsen vil ikke stoppe privat ferjedrift

Uroen rundt Ryfast-regningen og ferje over Høgsfjorden fortsetter. Samferdselsministeren har liten sympati med fylkespolitikerne i Rogaland som frykter gigantregning.

Oanes

Ferja ved Oanes. Snart kan private overta driften. Regjeringen vil i alle fall ikke hindre dem.

Foto: Syed Ali Shahbaz Akhtar / NRK

– Rammebetingelsene her er de samme nå som da Ryfast ble vedtatt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Fylkespolitikerne i Rogaland har hatt noen stressende uker da det ble klart at en privat ferje over Høgsfjord kunne bety 20 til 25 prosent i trafikk- og inntektstap for Ryfast-prosjektet. På toppen kommer elbilene, noe som også kan føre til 20–25 prosent inntektstap. Fylket frykter at inntektstapet kan bety at garantien de har gitt for prosjektet sammen med Stavanger, kan bli utløst. Garantiansvaret er på seks milliarder kroner. Fylkespolitikerne mener staten bør ta ansvar siden rammebetingelsene har blitt endret. Det avviser Solvik-Olsen.

Ketil Solvik-Olsen

Det er lite trøst å finne for stressede fylkespolitikere hos samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Jane Rasmussen / NRK

– Alle politikerne som nå er bekymret er medlemmer av partier som ønsker at elbilene skal kjøre gratis. Det er ingen nyhet i det. Det at private kan få drive ferjedrift er det heller ingen nyhet i.

Ferje til besvær

– Vi kan ikke være egoistiske og nekte alle andre å utvikle transportløsninger, sier han.

– Men det var da klart at ferja skulle legges ned når Ryfast ble åpnet ...

– Ja den offentlige finansierte ferja skulle slutte å gå, men om private aktører vil komme å gi oss et tilbud vi ikke har, så kan vi ikke nekte dem det, sier Solvik-Olsen.

Arbeid i Ryfylketunnelen, Ryfast

Arbeid i Ryfylketunnelen. Ryfast kommer stadig nærmere åpning

Foto: Magnus Stokka / NRK

Det beroliger ikke fylkespolitikerne. Fylkesvaraordfører Marianne Chesak (Ap) mener ministeren unngår hele problemstillingen.

– Når Solvik-Olsen sier at det ikke stod noe der som kan hindre private ferjer, vil jeg påpeke at det ikke er lagt inn mulighet én gang at noen skal drive privat og at det skal være trafikklekkasje den veien, sier hun.

– Så han svarer jo ikke på spørsmålet sånn sett.

Har ikke råd

Chesak og fylkespolitikerne har gjort det klart at de ikke kan ha garantiansvaret under de forutsetningene som råder nå. Fylket har rett og slett ikke råd.

– Årsbudsjettet til fylket er i overkant av fem milliarder så vi har mulighet til å løse inn denne garantien. Det som vil skje før man utløser garantier er at man gjerne ser på om man kan sette bompengetaksten og gjerne utvide bompengeperioden, sier Chesak som også åpner for å se på elbilfordelene på nytt.

Marianne Chesak

Fylkesvaraordfører Marianne Chesak (Ap) er bekymret.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Fylkespolitikerne har i forbindelse med saken bedt om hastemøter med samferdselsministeren og kommunalministeren, uten å ha fått det. Ketil Solvik-Olsen tror bekymringene til fylkespolitikerne er overdrevne når det gjelder trafikktap.

– Jeg tror Ryfast blir en suksess når den åpner. Trafikken kommer til å være mye større enn det man hadde forutsett fordi det endrer adferden vår. Ryfylke kommer til å være mye tettere på en jærbu når man kan kjøre dit når man vil, sier ministeren.

Over sommeren skal fylkespolitikerne avgjøre om de vil gi løyve til ferjedrift over Høgsfjorden. Samtidig er mye uavklart for rederiene, før de er villige til å være med på privat ferjedrift.

Over sommeren skal fylkespolitikerne avgjøre om de vil gi løyve til ferjedrift over Høgsfjorden. Samtidig er mye uavklart for rederiene, før de er villige til å være med på privat ferjedrift.