Hopp til innhold

Solvik-Olsen gir førerløse busser tommel opp

Samferdselsministeren har stor tro på førerløse busser som fremtidens kollektivtilbud. Nå vil han endre lovverket slik at bussene kan tas i bruk allerede i 2017.

Ketil Solvik Olsen

Samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen mener selvkjørte busser vil gi folk et fleksibelt kollektivtilbud som kan konkurrere med privatbiler.

Foto: Trond Vestre / NRK

I går skrev NRK om prosjektet hvor en vil ta i bruk førerløse busser på Forus. Teknologien er klar, men før bussene kan kjøre må lovverket endres. Det er samferdselsministeren allerede i gang med.

– Vi vil legge til rette for ny teknologi samtidig som vi skal ivareta folks sikkerhet. Planen er at dette arbeidet skal være ferdig før neste sommer, sier samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen.

Kolumbus sin nye førarlause elbuss

Bussen som skal testes på Forus skal ha en maksfart på 40 kilometer i timen. Det er franske Easymile og Knowit som leverer bussen.

Foto: Easymile/Knowit

Tilpasset folks behov

De førerløse bussene er allerede testet i utlandet, og styres gjennom GPS-satellitter, videogjenkjenning og sensorer. Solvik-Olsen er spent på den nye teknologien.

– Det handler om å gi folk bedre mobilitet i hverdagen. Med små, selvkjørte busser får vi et kollektivtilbud som er tilpasset folks behov, sier han.

I første omgang er det snakk om busser med plass til seks personer, men samferdselsministeren ser for seg en fremtid hvor bussene blir en del av trafikkbildet og kan utvide det eksisterende kollektivtilbudet.

– Dette er ikke bussen du tar fra Varhaug til Stavanger, men fra der du bor til togstasjonen for eksempel. Når driftskostnadene går ned kan vi tenke nytt om hvordan vi skaffer folk mobilitet i hverdagen uten å bruke bilen, sier han.

Mer selvkjøring i fremtiden

Bussene på Forus skal kjøre på en trasé, og det kan også bli løsningen når de selvkjørte bilene tas i bruk på større områder i fremtiden.

– Vi må sørge for at det er teknologi som er 100 prosent utprøvd før vi setter bilene på veien. Ingen vil føle seg trygge dersom det er biler med en viss fare for å løpe løpsk, sier han.

– I begynnelsen må vi gjerne bruke spesielle trasseer eller kartlagte områder. Men ser vi fremover i tid er mange av miljøene vi møter overbevist om at dette er en del av trafikkbildet folk ser.

I Stavanger er allerede designing av selvkjørte biler i gang.

Mange problemstillinger

Mads Henriksen

Mads Henriksen designer selvkjørte biler, og mener det som skjer på Forus er i tråd med den teknologiske utviklingen.

Foto: NRK

Men så var det lovverket da. Ifølge Mads Henriksen som designer førerløse biler er det flere problemstillinger å tenke på.

– Med en gang sjåførene er ute av bildet dukker det opp nye problemstillinger. Hvem har ansvaret dersom noe skulle skje? Jeg tror de vil finne ut av det, og kan se hvordan det løses i andre land, sier Henriksen som er daglig leder i Montaag.

I likhet med Solvik-Olsen har han god tro på føreløse kjøretøy.

– Dette er egentlig begynnelsen på en stille revolusjon. Hverdagen vil bli veldig annerledes når dette slår ut for fullt, sier han.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener vi vil få helt andre transportløsninger i storbyene i fremtiden og at folk ikke kommer til å eie sine egne biler.