På Sola satser de stort på solenergi. I dag er nesten 2000 solceller med på å drifte flyplassen. Samtidig er dette bare starten på det som kommer.
– Vi har et strømforbruk i dag som bare går oppover og oppover. Målet er å være selvforsynt, sier Ingvald Erga, som er fagansvarlig for ytre miljø ved flyplassen.
Solcellene på Stavanger lufthavn har produsert mer energi enn forventet.
Nå utvider Avinor solcelleparken til å bli tre ganger så stor.
– Det blir to områder rett ved her som vi kan bygge solkraftanlegg på. Etter hvert kan vi kanskje kople på potensielt et par hundre mål med solkraft.
Fremtiden er elektrisk
Om kun tre år blir det satsing på batteridrevet rutefly. I tillegg bruker både beredskapskjøretøy og busser strøm fra flyplassen.
– Alt det som skjer på bakken blir elektrisk og allerede i 2026 så forventer vi den første ruten med elektrisk fly.
De skyhøge strømprisene i Sør-Norge spesielt, har gjort sitt for at flyplassen har spart penger på å bruke solenergi.
Det siste halve året har de spart rundt 300.000 kroner, ved å bruke solenergi, ifølge Avinor.
Mange tar kontakt
Nå vil flere gjøre som Rogaland, forteller lufthavndirektør Anette Sigmundstad.
– For Avinor så har Sola vært en pioner som resten av konsernet ser til og lærer av. Og en kommer til å etablere flere solcelleparker i Avinor-systemet, sier hun.
– Mange tar kontakt med oss. Schiphol har vært her og ICAO Montreal som er FN sin organisasjon for luftfart har ringt til oss.
De lurte på hvordan vi jobber.
– Det at vi prøver å få til noe nytt, det gjør at folk kontakter lille Sola og det syns jeg er veldig stas, sier Ingvald Erga.