Hopp til innhold

Snart kan OL-håpet endelig konkurrere på norsk jord: – Veldig spesielt

Tidligere har norgesmesterskapene blitt arrangert i Polen og Danmark. Det vil et splitter nytt gigantanlegg sette en stopper for.

TNRapBogwUU

OL-HÅP: Anita Stenberg (til høyre) tok VM-bronse i fjor og er klar for OL i Tokyo.

Foto: KACPER PEMPEL / Reuters

– Det blir kjempespennende! Jeg har ventet på dette i mange år, sier Anita Yvonne Stenberg.

Hun er den eneste på Norges landslag, men har likevel klart bragden å kvalifisere seg til OL.

Det må kunne sies at hun har hatt oddsene mot seg.

For idretten hun driver med har ikke hatt et skikkelig anlegg på norsk jord på lang tid. Før nå.

Sola Arena

Banen i Sola Arena er 250 meter lang og kan huse alle internasjonale konkurranser utenom VM og OL.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Sola Arena

Det blir flerbruksbane i midten av banen, til ballidretter og apparat-turn.

Sola Arena

Det er 1250 sitteplasser rundt banen, med mulighet til å utvide med rundt tusen til.

Sola Arena

Sola Arena er et interkommunalt anlegg og blir en del av Folkehallene.

Sebastian Kartfjord

Sebastian Kartfjord er driftssjef i Sola Arena. Den tidligere BMX-syklisten representerte Norge i OL i Beijing i 2008.

Sola Arena

Blant tingene som gjenstår er montering av gjerder. I tillegg kommer selskaper fra Belgia og Tyskland for å installere tidtakersystem og gjøre oppmerking av banen.

Eneste deltaker

Sola Arena blir Norges første permanente innendørs sykkelbane på over 70 år.

Tidligere har norgesmesterskapet i banesykling gått av stabelen i Danmark og Polen.

Men i høst skal NM arrangeres i Sola Arena.

– Det blir mitt aller første ordentlige NM på norsk jord, det er jo veldig spesielt når jeg har vært såpass lenge i gamet, sier 28-åringen.

Anita Stenberg

Stenberg tror banesykling kan vokse frem til å bli en stor gren i Norge. – Det er veldig publikumsvennlig, sier hun.

Foto: Arkivbilde/Norges Cykleforbund / NTB

Stenberg har bodd på Mallorca siden i fjor sommer. På grunn av NM-utsettelse og den usikre koronasituasjonen, så hun seg nylig nødt til å ta et kreativt grep.

Hun var avhengig av UCI-poengene fra et NM for å være sikret VM-plass senere i år, og fikk derfor lov til å sykle NM på den spanske ferieøya.

Stenberg var eneste norske deltager – og var dermed sikret både første- og sisteplass i norgesmesterskapet – så lenge hun kom seg over målstreken.

– Det var rart, men veldig bra at vi fikk det til. Heldigvis fikk vi arrangert det som et åpent mesterskap, så jeg fikk blant annet selskap av en jente fra det irske landslaget, utdyper hun.

DfHnK4p8e9s

Anita Stenberg (t.h.) tok VM-bronse i Berlin i fjor. Elinor Barker (i midten) fra Storbritannia tok gullet, mens amerikanske Jennifer Valente tok sølv.

Foto: KACPER PEMPEL / Reuters

Passet perfekt

Stenberg fikk øynene opp for banesykling for første gang da hun prøvde seg på en utendørs asfaltbane under et juniormesterskap i Stjørdal som 16-åring.

– Jeg var aldri god til å klatre, jeg var heller ikke så glad i å sykle i regn og vind. Landevei var ikke helt min greie, men jeg elsket å sykle. I banesykling skjer det noe hele tiden, det er eksplosivt, noe som passer meg bra, forteller hun.

20 år gammel bestemte hun seg for å satse alt på sporten. Derfor flyttet hun til Danmark.

– Hadde det vært en bane i Norge, hadde jeg nok blitt. Det var kun derfor jeg flyttet utenlands. Jeg skulle studere ernæring og sykle bane, og ville finne et sted hvor jeg kunne kombinere dette, sier hun.

På Mallorca spisser hun formen til OL, hvor hun går for en topp-fem-plassering.

Sola Arena

Gigantanlegget til over 300 millioner kroner blir Norges nasjonalanlegg for banesykling – og landets foreløpig eneste i sitt slag.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Datoen klar

Sola Arenas vei til åpning har vært preget av flere utsettelser, men nå er overtakelsesdatoen for anlegget til over 300 millioner endelig klar.

Den er satt til 7. juni, får NRK bekreftet.

Men den offisielle åpningen må vente litt.

Sebastian Kartfjord, driftssjef Sola Arena

Sebastian Kartfjord er driftssjef i Sola Arena. Sykkelbanen har en helning på 42 grader.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det gjenstår noen få ting. Målet vårt er å åpne til skolen begynner, rundt midten av august, sier driftssjef Sebastian Kartfjord.

Ildsjelen Tor Helge Skretting har kjempet for en velodrom på norsk jord i nærmere 50 år, og har vært primus motor for Sola Arena.

– Det blir mye flottere enn jeg hadde drømt om. Dette er et anlegg regionen, sykkelsporten og idretten generelt skal være stolte av. Jeg får ta en salto og sprette sjampanjen den dagen det åpner, sier han og ler.

Sebastian Kartfjord og Tor Helge Skretting

Kartfjord (t.v.), her sammen med Tor Helge Skretting, som er både lettet og glad over at anlegget snart er på plass.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Stort løft

Alexander Kristoff har tidligere uttalt at han tror velodromen vil ta norsk sykkelsport til nye høyder. Stenberg er av samme oppfatning.

– Jeg håper at dette gjør at det vokser frem et sterkt miljø innen banesykling på sikt, sier hun.

Hun tror også at andre sykkelgrener som landevei, BMX og terreng vil nyte godt av velodromen.

– Det blir en super treningsarena, for det er tøffe vintermåneder i Norge. Jeg vet selv fra jeg var junior at å sitte fem måneder på rulla ikke er det mest motiverende, sier hun.

– Blir det aktuelt for deg å flytte hjem nå som det kommer en ny velodrom i Norge?

– Det er selvfølgelig spennende, men vi får se litt hvordan ting blir, avslutter hun.

Byggingen av en ny velodrom i Asker er også i gang. Den skal etter planen stå klar i 2022.