Småtrøbbel i starten for elbusser i Stavanger

På sosiale medier har passasjerer klaget over problemer med de to elbussene som prøves ut i Stavanger. Boreal innrømmer at finnes utfordringer, men holder fast ved at elbuss er fremtiden.

Elbuss i Stavanger

Elbuss-prosjektet i Stavanger ble offisielt åpnet 7.april.

Foto: Pia Hetland / NRK

– Vi har ingen problemer med å si at det er utfordringer med disse bussene. Det er ny teknologi. Det er ingen som har gjort dette før i Norge, og det er heller ingen som er i nærheten av å gjøre dette i Norge enn så lenge, sier Rolf Mikal Ådland i Boreal, som er prosjektleder for forsøket med de to elbussene i Stavanger.

Les også: Norges første batteridrevne elbuss i rutetrafikk

Problemene selskapet har registert så langt er dører som ikke virker som de skal, og ved ett tilfelle problemer med giringen på en av bussene. Dessuten har det hendt at varmeanlegget ombord ikke har fungert.

Dette har ført til at en eller begge elbussene som prøves ut har vært ute av drift i perioder.

Elbuss i Stavanger

Boreal mener at det har vært mindre problemer under utprøvingen av elbussene enn ved tilsvarende testing av andre nye busser.

Foto: NRK

Batteriene virker godt

Derimot har Boreal ikke hatt problemer med det man fryktet mest på forhånd.

– Det gjelder rekkevidden til batteriene og ladingen. Det har fungert veldig godt, og det er selvfølgelig fordi vi har vært veldig oppmerksomme på at det ikke skal bli et problem, sier Ådland.

Les også: El-busser i Arendal fra 2015?

Les også: Finnmark SV vil ha elbusser på veien

– Vi visste jo på forhånd at det å teste ut ny teknologi, spesielt så forskjellig teknologi som dette her, ville gi oss en del utfordringer. Det er nettopp poenget med et pilotprosjekt, å oppdage de utfordringene som ingen andre har hatt muligheten til å forutse. Vi loggfører alt som skjer, og bygger på de erfaringene, sier Ådland.

Elbusser er fremtiden

Boreal er uansett ikke i tvil om at elektriske busser er fremtiden for persontransporten, også i Stavanger.

– Det skyldes først og fremst at energibehovet bare er en tredel av det en trenger når en kjører bensin eller diesel. Det gir en betydelig kostnadsreduksjon. I tillegg forsvinner enorme kvanta med utslipp, sier prosjektlederen.

Bussjåfør i elbuss

Elbuss-prosjektet i Stavanger skal avsluttes i juni neste år.

Foto: NRK

Boreal har beregnet at hvis selskapet elektrifiserte hele bussflåten i Boreal sør vil utslippene gå ned med 17 500 tonn per år.

Elbuss-prosjektet i Stavanger skal avsluttes i juni neste år.

– Da vil vi ha veldig mye informasjon som kan brukes av alle andre som skulle ha et ønske om å elektrifisere sin transport. Vi kan fortelle hva de bør være oppmerksomme på, for nå har noen gått opp løypa foran dem, sier Ådland.