NRK Meny
Normal

Småkommune-opprør mot bompenger

– Det handler om rettferdighet, mener varordføreren i Randaberg.

Bomstasjon Bråstein Sandnes

Små kommuner står mot store i spørsmålet om økte satser i bomringen på Nord-Jæren. Bildet er fra bomstasjonen ved Bråstein i Sandnes.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Små kommuner står mot store i spørsmålet om økte satser i bomringen på Nord-Jæren.

Det er bare Sandnes og Stavanger som går inn for at det skal bli dyrere å kjøre gjennom bompengeringen.

Disse kommunene ønsker å sette rabatten ned fra 40 til 20 prosent.

Hå, Klepp, Sola og Randaberg sier derimot alle klart nei til økte bompenger.

Les også: Bomstasjon på Bybrua?

Les også: -Plasser bommene der folk jobber

– Vi synes at det ikke er nødvendig å øke mer. de som betaler, betaler egentlig nok i bompenger.

Det sier varaordfører Gro Losvik i Randaberg.

– Gode veier i hele regionen

I april neste år er det ti år siden bomringen på Nord-Jæren ble opprettet, og dagens periode, den såkalte Jæren Pakke 1, skulle egentlig bli avsluttet da. Men fordi det neste bompengeprosjektet, Jæren Pakke 2, ikke blir godkjent i Stortinget til da, blir poiltikerne bedt om å akseptere at Jæren Pakke 1 blir forlenget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bompenger

Disse bompengesatsene er forlengst historie.

Foto: NRK

– For oss i Randaberg blir det ikke stor utbygging her for bompengene. Likevel betyr det mye for oss av hensyn til miljø og til næringslivet at vi har gode veier i hele regionen, sier Losvik.

– Vil ha inn mer penger

Samtidig ønsker fylkesadministrasjonen å få inn mer penger fra bilistene. Enten ved å øke prisen på enkeltpasseringer til 25 kroner, eller ved å sette ned rabatten for de med brikke fra 40 til 20 prosent, eller begge deler.

Mens alle kommunene som hittil har uttalt seg sier ja til forlengelse, er det bare Stavanger og Sandnes som godtar prisøkning, da ved å sette ned rabatten.

– Vi legger oss på det samme som de har gjort i Oslo og Bergen. Det er maksimalt 20 prosent. Det er for å samordne dette og selvfølgelig for å få inn mer penger.

Det sier Leder i Sandnes Arbeiderparti, Stanley Wirak.

– Handler om rettferdighet

Både Hå, Klepp, Sola og Randaberg sier derimot tvert nei til å gjøre det dyrere å kjøre gjennom bomringen. For Gro Losvik i Randagberg handler det om rettferdighet.

– Alle skal være med på den dugnaden og betale bompenger.

Rutenettet for bybanen på Nord-Jæren

Sandnes kommune krever at fylkestinget alt nå skal garantere at de står fast på tidligere vedtak om at bompengene skal brukes til bybane på Nord-Jæren

Foto: Stavanger kommune

Varaordføreren i Randaberg synes bompengene blir skjevt fordelt så lenge det ikke er satt opp bommer i Stavanger.

– Vi bidrar mer enn andre bare fordi vi bor på feil side av streken. det synes vi er urimelig. I vårt vedtak har vi foreslått at det kan settes opp flere bomstasjoner. Da vil det komme inn mer penger, sier Losvik.

Det er fylkestinget som skal vedta en eventuell endring av bompengesatsene eller rabatten. Sjøl om Sandnes og Stavanger er de store og tunge kommunene, mener Gro Losvik at også de mindre må bli hørt.

– Vi representerer jo en ganske stor del av befolkningen i regionen vi og, sier hun.

Les også: Folket vil ha bybane på Nord-Jæren

Les også: SV: – Dette er svært lite framtidsretta av Arbeidarpartiet

Vil ha garanti for bybane

I Sandnes har formannskapet sørget for å gripe direkte inn i et av de heteste spørsmålene i samferdselsdebatten for tida.

Stanley Wirak sier kommunen krever at fylkestinget alt nå skal garantere at de står fast på tidligere vedtak om at bompengene skal brukes til bybane på Nord-Jæren.

– Vi går mot videreføring av bompenger hvis vi ikke får den bekreftelsen. Vi vil ikke ha det slik at vi går inn for en forlengelse som kan bli opptil flere år og så får vi ikke bybanen til slutt, sier wirak.