Dette burde de ansvarlige opplyst om, sier gruppeleder for Senterpartiet i Sandnes, Martin S. Håland.
Skyhøye driftsutgifter
Skyhøye driftsutgifter i bomringen på Nord-Jæren er hovedgrunnen til at avgiftene må økes for å nå inntektsmålet. Administrasjon og styringsgruppe har gitt Stortingets pålegg om høye rabatter hovedskylden. Men det er i beste fall halve sannheten, sier gruppeleder for Senterpartiet i Sandnes, Martin S. Håland. - Alternative innrkrevingsmåter kunne vært gjort mye billigere, mener han.
- Rabatter har skylden
Stortinget vedtok 50% rabatt for storbrukere, da bomringen ble vedtatt i 1999. Fylkestinget hadde innstilt på 30% rabatt. Og denne økningen har administrasjon og styringsgruppe brukt som hovedårsak til at det nå kommer for lite bompenger inn til veiprosjektene. Netto inntekter er nå 60 millioner. Det er 20 millioner mindre enn de 80 millionene som bomringen opprinnelig skulle skaffe hvert år. Det har samferdselssjef Gunnar Eiterjord påpekt igjen og igjen.
- Det skyldes at de i utgangspunktet åpnet for betydelig større rabattandeler enn det som ble gjort lokalt, og i tillegg ble det beløpet som vi må betale for 50% rabatt satt veldig lavt, sier Eiterjord.
Driftsutgifter økt fra 10 til 21 millioner
Men det Eiterjord ikke har sagt noe om, er at 11 millioner av inntektstapet på 20 millioner kommer fordi driftsutgiftene på hans egne bomstasjoner har økt fra budsjettert 10 millioner i året til 21 millioner både for 2002 og 2003.
Men, det må sies, at siden vedtaket i Stortinget, har bomselskapet blitt pålagt å betale moms. Likevel er Håland fra Sandnes Sp, kritisk.
- Jeg oppfatter det som en unnfallenhet at de ikke har valgt å ta tak i denne problemstillingen tidligere og signalisert til bystyrer og kommuner rundt omkring hvordan situasjone lå an, sier Håland.