I dag er snittalderen på norske biler 10,4 år, så høy har ikke snittalderen vært siden 1995. Dette får stortingsrepresentant Arve Kambe fra Høyre til nok en gang å ta til orde for høyere vrakpant fra neste år av.
Les også:
-Vi holder på å jobbe med dette nå. Høyre har programfestet høyere vrakpant, og vi kommer til å følge dette opp i neste budsjett eller senere, sier Arve Kambe.
I dag får en 1.500 kroner om en velger å vrake bilen sin. Kambe forteller at dette i de fleste tilfeller ikke er nok til å dekke transporten til opphogning en gang.
Les også:
Skeptiske
Kambe ønsker seg tilbake til 1996 da vrakpanten ble økt i en kampnaje til 6.000 kroner. Kampanjen førte til at 170.000 biler ble vraket det året, dette var tre ganger så mange som i 1995.
Les også:
Etter 1996-kampanjen ble snittalderen på bilparken redusert med et halvt år, men dette normaliserte seg fort igjen. Av denen grunn er bilopphoggere skeptiske til at det har noe for seg å øke vrakpanten.
Les også:
- Miljøgevinsten av sånne kampanjer er voldsomt begrenset. Effekten sist var en endring av snittalderen med 0,4 år, men det gikk bare et par år før dette var tilbake der den var, sier daglig leder ved Knoks Bildeler på Forus, Geir Sveinsvoll.
Usikker på summen
Når Høyre igjen tar til orde for å øke vrakpanten er likevel ikke Kambe helt sikker på hvor stor summen skal være.
Les også:
- Summen er litt vanskelig å si, jeg kunne tenkt meg å ha en faglig vurdering av dette for å finne ut hva som skal til. I tillegg vil vi ha en dialog med det som driver med bilopphogning, og ikke minst med bilimportører og selgere, sier Kambe.
Høyre foreslo også i 2009 å hevde vrakpanten til 10.000 kroner for å hjelpe bilbransjen gjennom finanskrisen, men dette ble nedstemt i Stortinget.
Hvor mye synes du man bør få i vrakpant?