Hopp til innhold

Skeptiske til høyere vrakpant

Høyre tar enda en gang opp kampen for å få innført høyere vrakpant på biler. Bilopphoggere derimot er skeptiske, og tror ikke på noen særlig effekt.

Knoksen

Hos bilopphogger Knoks bildeler er de skeptiske til forslaget om høyere vrakpant.

Foto: John Gunnar Skien / NRK

I dag er snittalderen på norske biler 10,4 år, så høy har ikke snittalderen vært siden 1995. Dette får stortingsrepresentant Arve Kambe fra Høyre til nok en gang å ta til orde for høyere vrakpant fra neste år av.

Les også: Heller vrakpant enn årsavgift

-Vi holder på å jobbe med dette nå. Høyre har programfestet høyere vrakpant, og vi kommer til å følge dette opp i neste budsjett eller senere, sier Arve Kambe.

I dag får en 1.500 kroner om en velger å vrake bilen sin. Kambe forteller at dette i de fleste tilfeller ikke er nok til å dekke transporten til opphogning en gang.

Les også: Bilsalget stuper etter kutt av vrakpant

Skeptiske

Arve Kambe

Arve Kambe i Høyre vil ha høyere vrakpant.

Foto: Ness, Jan Kåre / SCANPIX

Kambe ønsker seg tilbake til 1996 da vrakpanten ble økt i en kampnaje til 6.000 kroner. Kampanjen førte til at 170.000 biler ble vraket det året, dette var tre ganger så mange som i 1995.

Les også: Priskrig på vrakpant

Etter 1996-kampanjen ble snittalderen på bilparken redusert med et halvt år, men dette normaliserte seg fort igjen. Av denen grunn er bilopphoggere skeptiske til at det har noe for seg å øke vrakpanten.

Les også: I dag har mange bilar bøta med livet

- Miljøgevinsten av sånne kampanjer er voldsomt begrenset. Effekten sist var en endring av snittalderen med 0,4 år, men det gikk bare et par år før dette var tilbake der den var, sier daglig leder ved Knoks Bildeler på Forus, Geir Sveinsvoll.

Usikker på summen

Når Høyre igjen tar til orde for å øke vrakpanten er likevel ikke Kambe helt sikker på hvor stor summen skal være.

Les også: Prisane stig - men ikkje vrakpanten

- Summen er litt vanskelig å si, jeg kunne tenkt meg å ha en faglig vurdering av dette for å finne ut hva som skal til. I tillegg vil vi ha en dialog med det som driver med bilopphogning, og ikke minst med bilimportører og selgere, sier Kambe.

Høyre foreslo også i 2009 å hevde vrakpanten til 10.000 kroner for å hjelpe bilbransjen gjennom finanskrisen, men dette ble nedstemt i Stortinget.

Hvor mye synes du man bør få i vrakpant?