– Det vi foreløpig kan slå fast, er at den direkte årsaken til at fartøyets motorer stanset, var lavt oljetrykk. Nivået av smøreolje på tankene var innenfor fastsatte grenser, men relativt lavt, da fartøyet gikk ut på Hustadvika, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.
Tankene var utstyrt med nivåalarm, men disse hadde ikke blitt utløst da fartøyet gikk ut på Hustadvika. Den tunge sjøen medførte trolig så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel.
– Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, sier Lars Alvestad.
God dialog
Sjøfartsdirektoratet sier under pressekonferansen at de er i kontinuerlig dialog med rederi og klasseselskap, og vi vil berømme samarbeidet.
– Vi følger opp det pågående arbeidet for å utbedre skader på fartøyet. Samtidig vil vi fortsette den gode dialogen med klasse, rederi og havarikommisjon for å avdekke bakenforliggende årsaker og identifisere tiltak knyttet til dette, sier Lars Alvestad.
Sjekker nå prosedyrene
Viking Cruises setter stor pris på de raske og effektive undersøkelsene som Sjøfartsdirektoratet har gjort, skriver de i en pressemelding.
– Vi forstår og anerkjenner deres funn. Vi har inspisert nivåene av smøreolje på alle våre søsterskip og vi gjennomgår nå prosedyrene våre for å sikre at dette problemet ikke vil oppstå igjen.
Det var 1.373 personer om bord da Viking Sky fikk motorstans på havstrekningen Hustadvika ved 14-tiden lørdag. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon. Tre personer ble alvorlig skadet. Skipet kom i trygg hamn klokken 16.20 søndag.