Hopp til innhold

Skal kartlegge tilgjengeligheten ved flyplassene

Samtlige lufthavner her i landet må innen nyttår melde tilbake til Luftfartstilsynet om ombordstigningsforholdene for funksjons- og bevegelseshemmede.

Moss lufthavn Rygge

Forholdene ved de største flyplassene i Norge oppfyller som regel kravene til tilgjengelighet for funksjonshemmede. Det gjør ikke de små, ifølge Avinor.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Ombordstigningsforholdene for bevegelses- og funksjonshemmede ved norske flyplasser er svært ulike. Ny regler som ble innført i fjor sommer fører nå til at Luftfartstilsynet ber samtlige lufthavner her i landet om melde tilbake hvordan forholdene er.

– I løpet av 2014 skal alle norske flyplasser rapportere til oss hvilke ombordstigningsløsninger de har, og om de er i henhold til forskrift. De som ikke er i henhold til forskrift må også levere en plan for hvordan de skal bli det, sier avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet Wenche Olsen.

Det er eierne av flyplassene, Avinor som må finne pengene til både investeringer og drift av mobile og eller faste gangbroer slik at tilgjengeligheten til fly fra bakkenivå blir lik for alle passasjerer. Avinor har i dag ingen oversikt over hvor mange penger vi snakker om.

Vil ha solidaritetsavgift

Per Thjømøe

Per Thjømøe.

Foto: Svein Jacob Mathisen / NRK

Tidligere Braathens-ansatt Per Thjømøe er pådriver for å bedre forholdene for funksjons- og bevegelseshemmede på norske flyplasser. Han mener luftfartsloven åpner for å avsette øremerkede penger til spesielle formål og at den derfor kan anvendes for å skaffe de pengene som trengs.

– Jeg mener vi kan innføre en solidaritetsavgift på 200 kroner per flybillett. Da får vi omtrent 320 millioner i året som kan benyttes til å fabrikkere utstyr som gir lik tilgjengelighet for alle. Det blir over en milliard i løpet av fem år, sier han.

Små lufthavner minst tilgjengelige

– Solidaritetsavgift er et av forslagene som har kommet opp. Hvis tilsynet synes det er en vei å gå er jeg helt sikker på at de finner en mulighet for det, sier divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Hun har ansvaret for 42 flyplasser her i landet. Og de største flyplassene har i dag godkjente løsninger. Men det er verre med de mindre sier hun.

– Ved de aller minste lufthavnene med minste fly er det manuelle bærestoler. I forskriften skal kun fysisk bæring skje i helt spesielle tilfeller. Vi skal ha en dialog med tilsynet i forhold til det, men det handler om hvilke tekniske løsninger som finnes også, sier Snekkerbakken.