NRK Meny
Normal

Denne boksen skal tenne Dubai

En firkantet, hvit boks med spørsmålskort oppi. Fuelbox-konseptet imponerte myndighetene fra Dubai så mye, at gründer Berta Lende Røed fra Bryne har reist dit for å vise dem mer.

Fuelbox klar til bruk i stuen

Fuelbox er en liten eske med åpne spørsmål som skal gi drivstoff til gode samtaler og bedre kommunikasjon.

Foto: Joanna H. Bjerga / NRK

– Dubai har satt seg som mål å bli verdens lykkeligste by, forklarer Lende Røed.

– Vi skal presentere Fuelbox Team, Fuelbox Leder og Fuelbox Innovasjon som en del av deres strategi for å jobbe med åpenhet og glede på arbeidsplassen.

Lende Røed sier særlig én ting gjorde sterkt inntrykk på gjestene fra Dubai.

– I hvor stor grad tillit var en del av det norske arbeidslivets DNA. Nå ønsker de å lære mer om den flatere norske organisasjonsmodellen, sier hun.

Lende Røed dro til Dubai i starten av denne uka.

Full fres

Pilene peker kun én vei for bedriften hennes Fuel It AS, og det har de gjort helt fra starten.

Ifølge Statistisk sentralbyrå er det færre enn tre av ti gründerbedrifter som overlever de første fem årene. Fuel It har ikke bare overlevd, men vokst, og det raskt.

Det som i 2013 begynte som noen åpne spørsmål som skulle få fart på «de gode samtalene» mellom henne og ektemannen, er blitt til et helt Fuelbox-univers, med samtalestart-bokser for nær sagt enhver relasjon man kan tenke seg.

Fuelbox display i gangen hos Berta Lende Røed

Fuelbox-universet inneholder nå spørsmålsbokser for par, barn, ungdom, familie, eldre, barnehagelærere, kollegaer, venner, team, ledelse, innovasjon, og skreddersydde bokser for organisasjoner og bedrifter.

Foto: Joanna H. Bjerga / NRK

– Fuelbox Par er fortsatt flaggskipet, sier Lende Røed.

– Men hos organisasjoner og næringsliv er det særlig Fuelbox Team som har slått an.

– Dessuten skreddersyr vi egne bokser for bedrifter og organisasjoner som for eksempel Statoil, DNB og Kreftomsorgen.

Fuelbox finnes som franchiser i syv land og er foreløpig oversatt til fem språk. I tillegg står en storsatsing mot skoleverket på trappene.

Brenner for kommunikasjon

Gründeren bryr seg ikke så mye om tall og å tjene penger, men er mest opptatt av å få formidlet kommunikasjonsbudskapet sitt.

– Jeg har vært tydelig på hva jeg ikke har vært god på, og fått hjelp med den forretningsmessige biten. Dermed har jeg kunnet konsentrere meg om det jeg virkelig brenner for, sier Lende Røed.

Gründer Berta Lende Røed på kontoret i kjelleren

Gründer Berta Lende Røed styrer Fuelbox-eventyret fra kontoret i kjelleren hjemme på Bryne.

Foto: Joanna H. Bjerga

Seniorrådgiver Bente Rød Eide hos Innovasjon Norge bekrefter at Lende Røed har vært flink til å formidle ideen sin, nettopp fordi hun virkelig brenner for konseptet.

– Hun har tenkt internasjonalt hele veien og vært god til å selge, sier Rød Eide.

– Dessuten har hun bygget nettverk, og utnyttet det på en veldig god måte.

Gründer Berta Lende Røed

– At vi nå skal til Dubai for å implementere Fuelbox hos myndighetene der er helt surrealistisk, sier gründer Berta Lende Røed. 

Foto: Joanna H. Bjerga / NRK

I 2017 nærmet omsetningen seg 7 millioner kroner, og bedriften ble kåret som gasellebedrift av Dagens Næringsliv. Gasellene er Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter. En gaselle må ha minst doblet omsetningen på fire år, og tjene penger.

– Det var litt morsomt, sier Lende Røed.

– Jeg ante faktisk ikke hva en gasellebedrift var for noe, før jeg fikk invitasjon til prisutdelingen i posten!