Hotellsjefene tar oppvasken for å redde arbeidsplasser

Reidar Westre er ikke som alle andre hotelldirektører. For å redde de ansattes arbeidsplasser tar direktøren plass ved oppvaskkummene på kjøkkenet.

Hotelldirektør Reidar Westre på kjøkkenet

Hotelldirektør Reidar Westre er ofte innom hotellkjøkkenet på Scandic Maritim for å gi en hjelpende hånd.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

– Vi har ikke hatt permitteringer i januar på tre år, forteller hotelldirektør på Scandic Maritim i Haugesund, Reidar Westre.

Sammen med salgssjef Otto Inge Thorbjørnsen legger de egne gjøremål til side, for å bistå med andre oppgaver på hotellet.

– Det er utrolig viktig at vi er fleksible. Da trygger vi jo også vår egen arbeidsplass, sier Thorbjørnsen.

salgssjef Otto Thorbjørnsen

Salgssjef Otto Inge Thorbjørnsen trives i oppvasken.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

De har likevel ingen problem med å innrømme at det går litt treigere enn vanlig når de tar på seg oppvaskhanskene.

– Men jeg har enda ikke knust noen tallerkener enda, sier han.

Tomme senger ved årsskiftet

De to siste årene har desember og januar vært de verste hotellmånedene. Da står rundt 60 prosent av hotellrommene i Norge tomme, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Det står i sterk kontrast til sommermånedene. Da er belegget oppe i 70 prosent.

– I de store byene er januar en svært dårlig måned. Beleggsprosenten kan falle så lavt som 30-tallet, forteller Peter Wiederstrøm i hotellrådgivningsselskapet Wiederstrøm Consulting.

Peter Wiederstrøm

Peter Wiederstrøm i hotellrådgivningsselskapet Wiederstrøm Consulting.

Foto: Privat

Selskapet har sammen med Benchmarking Alliance analysert belegget i de ti største byene i landet og Gardermoen.

Ferske tall viser en økning i januar i år på mellom én og ni prosent sammenlignet med fjoråret.

– Likevel er det viktig at man klarer å kutte i kostnadene i tider med lav inntjening.

LES OGSÅ: NRKs kringkastingshus kan bli hotell

Jobbytter skaper trivsel

På hotellet i Haugesund er de ansatte positive til at man bytter på arbeidsoppgavene. De tillitsvalgte synes ordningen er god, og trivselen øker.

Kanyalax Narin

Kanyalax Narin steker egg til frokostgjestene. Hun synes det er gøy når hun får sjefene som kolleger.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

– Flere ansatte synes det er kjekt å arbeide med kolleger de ellers bare treffer på blåturen om sommeren, sier Reidar Westre.

Bra med skitne hender

Også blant hotellgjestene i frokostsalen blir tiltaket tatt godt imot.

– Det burde alle sjefer gjøre. Jeg tror man blir en bedre sjef av å bli skitten på hendene iblant, sier frokostgjest Joachim Skogsrød.

Frokostgjester: Bjørgulv Kvamme , Joachim Skogsrød og Jon Aslak Autjore fra Telemark

Frokostgjester: Bjørgulv Kvamme, Joachim Skogsrød og Jon Aslak Autjore fra Telemark.

Foto: ROSA IRÉN VILLALOBOS / NRK