NRK Meny
Normal

Sjåfører filmer fra dashbordet for trygghetens skyld

Stadig flere yrkessjåfører kjører med kamera på dashbordet. – Med kameraet på har vi mulighet for å bevise hva som faktisk skjer ute i trafikken, og hvilke fæle situasjoner vi kan bli utsatt for, sier trailersjåfør Kjell Ivan Skjærvik.

– Med kameraet på har vi mulighet for å bevise hva som faktisk skjer ute i trafikken, og hvilke fæle situasjoner vi kan bli utsatt for, sier trailersjåfør Kjell Ivan Skjærvik.

VIDEO: Kjell Ivan Skjærvik synes kameraet som er montert i fronten av traileren gir ham større trygghet.

Kjell Ivan Skjærvik

Yrkessjåfør Kjell Ivan Skjærvik.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

– Jeg slår alltid på kameraet før jeg starter å kjøre. Det har jeg gjort de siste månedene, sier Kjell Ivan Skjærvik, trailersjåfør i SR Transport AS til NRK.

«Dashcam» er et kamera som er festet til dashbordet i et kjøretøy. De vanligste utgavene koster noen tusenlapper, og disse starter å filme idet tenningen i bilen slås på. Kameraene filmer til minnebrikken er full, og begynner deretter forfra ved å overskrive gamle data. SR Transport AS i Tananger er et av stadig flere transportselskaper som nå tester ut «dashcam» i flere av lastebilene sine.

Tror alle trailere vil ha «dashcam» om få år

– Med kameraet på har vi mulighet for å bevise hva som faktisk skjer ute i trafikken, og hvilke fæle situasjoner vi kan bli utsatt for, sier Skjærvik.

– «Dashcam» gir økt sikkerhet for oss yrkessjåfører. Hvis en sjåfør er innblandet i en ulykke så blir han oftest fratatt lappen og da er han arbeidsledig for en lengre periode, legger han til.

Geir Mo

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / NLF

Han får støtte fra Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund, som tror «dashcam» blir montert i alle lastebiler om noen år til.

– Det er positivt å kunne dokumentere hva som skjedde de siste fem minuttene før en ulykke. I fly har de muligheten til å bruke «blackbox» til å dokumentere hva som skjedde før en ulykke, og det kan vi nå gjøre med å bruke «dashcam», sier Mo.

– Flere utfordringer knyttet til «dashcam»

Datatilsynet sier likevel at kamera i bil ikke er utelukkende positivt, og at det er flere utfordringer knyttet til bruk av «dashcam».

Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet

Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

Foto: Hans Fredrik Asbjoernsen

– Når det kommer til yrkessjåfører så gjelder personvernslovgivningen. Hvis en arbeidstaker sier at en sjåfør må ha kamera i bilen, og at sjefen bruker det til å finne ut hvordan sjåføren kjørte, så er ikke det lov, sier Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet.

Han forteller at Datatilsynet ennå ikke har konkludert med hvordan de skal gripe an bruken av «dashcam».

– Jeg har selv valgt å ha kamera i bilen min, så det er ikke noe jeg er pålagt. Jeg er sikker på at arbeidsgiver ikke bruker kameraene med mindre noe skjer, og dessuten har jeg ikke noe å skjule, sier trailersjåfør Skjærvik.

Politiet får inn mange trafikkfilmer

Rune Svendsen

Rune Svendsen, leder for trafikkseksjonen på Stavanger politistasjon.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Det er positivt hvis en bil som har vært involvert i en ulykke har hatt kamera på som kan vise hva som skjedde før ulykken, sier Rune Svendsen, leder for trafikkseksjonen på Stavanger politistasjon, til NRK.

Han forteller at politiet har fått inn flere videoer tatt med «dashcam» det siste året.

– Vi må ta videoene vi får inn med en klype salt. Det er mange som sender inn videoer som ikke viser hva som skjedde før situasjonen de reagerer på. Da blir det vanskelig for oss å bruke videoen som bevis for noe som helst, sier Svendsen.

Lederen for trafikkseksjonen påpeker likevel at det er viktig å følge Datatilsynet sine regler hvis man bruker kamera i trafikken.

– Ikke spre videoer på nettet. Det kan bryte med personvernloven, sier Svendsen.

Dashcam

«Dashcam» er et kamera som er festet til dashbordet i et kjøretøy. De vanligste utgavene koster noen tusenlapper, og disse starter å filme idet tenningen i bilen slås på.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK