Hopp til innhold

– Selfies fra Trolltunga gir flere likes på Facebook

Turistenes egne bilder og omtaler av spektakulære reisemål trekker nye turister. Selfies fungerer bedre enn den kommersielle markedsføringen på sosiale medier.

Turister fra Hong Kong

Kameratene Kenny, Dennis og Curtis fra Hong Kong dro til Trolltunga for å ta selfies til Facebook.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Når jeg legger ut bildene fra Trolltunga på Facebook, får jeg flere «liker»!

NRK traff Kenny fra Hong Kong i Stavanger sentrum sammen med kameratene Dennis og Curtis fra samme by. Han legger ikke skjul på hvorfor han besøker Trolltunga, selv om han forsikrer at det også er fordi stedet er «utrolig vakkert».

Les også: Mener dette er framtiden for reiselivet

Les også: Nicolay lever av «Snap» og «Insta»

Kenny og kameratene kom for å ta selfie på Trolltunga, og det var og sosiale medier som lokket dem dit.

Trolltunga

Selfies fra spektakulære steder som Trolltunga trekker flere turister enn tradisjonell markedsføring på sosiale medier.

Foto: Tale Hauso / NRK

– Det er en FB-side som heter Trolltunga Aktiv, eller noe sånt. De legger alltid ut nye bilder og videoer. Det tiltrekker meg veldig. Det gjør meg motivert for å dra til Norge og gå den strevsomme turen til Trolltunga, sier Kenny.

Sosiale medier

Han og kameratene har også funnet reklamen og annonsene for stedene de besøker på sosiale medier.

Les også: Turindustrien

NRK-Intervjuet med vennegjengen fra Hong Kong ble behørig filmet både med kamera og telefon. Nå skal det legges ut på sosiale medier.

– Dette skal jeg laste opp til Instagram og Facebook, forsikrer Kenny.

Frister andre

– Sosiale medier har mye større betydning enn de hadde bare for noen få år siden. Da orienterte folk seg på litt andre måter når de skulle ut og reise. Nå er det mer impulsivt. De ser at noen har vært et kjekt sted, og lagt ut noen kjekke bilder, så blir andre fristet til å gjøre det samme.

Guide-kompaniet (Wenche Hansen)

De ansatte i Guide-kompaniet i Stavanger bruker sosiale medier aktivt, men mener folks egne statusoppdateringer har større gjennomslagskraft. Wenche Hansen er nummer tre fra venmstre.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Det sier Wenche Hansen i Guide-kompaniet i Stavanger.

– Steder som Preikestolen og Kjerag har tatt helt av i sosiale medier. Det er klart at det trekker turister, sier hun.

Selfies er den beste markedsføringen

Det er de mest spektakulære reisemålene som dominerer sier Hansen.

– Det er nordlyset, snøen, fjorder og fjelltopper, men så begynner de å orientere seg etter hvert. Har Norge noe annet kjekt som jeg kan gå på?

Les også: – Vi bruker sosiale medier i alle våre kampanjer

Guide-kompaniet bruker sosiale medier aktivt, men mener folks egne statusoppdateringer har større gjennomslagskraft.

– Vi er en kommersiell bedrift. Det som vi legger ut, det er i vår interesse. Det er jo ting som vi vil tjene på. Sånn sett er det veldig bra når turister tar såkalte selfies og legger ut at; Her er vi, og her er det kult å være, og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det er den aller beste formen for markedsføring, sier Hansen.