Konkurransetilsynet mener at SAS Braathens drev ulovlig salg av billetter på strekningen Oslo-Haugesund og dermed tvang konkurrenten Coast Air ut av markedet. Boten ble varslet før jul i 2004, men kommer ikke opp før retten nå. Påstanden fra Konkurransetilsynets side er at SAS Braathens har misbrukt sin markedsmakt.
Kompleks sak
Det er SAS Braathens som har tatt ut stevning mot staten.
- Dette er en veldig viktig prinsipiell sak for oss, sier informasjonsdirektør i SAS Braathens, Cathrine Foss Stene, til NTB.
Ifølge Foss Stene er kjernespørsmålet om inntektene på ruten Oslo-Haugesund dekker de variable kostnadene. Spørsmålet retten skal ta stilling til er hva er inntekter, hva er variable kostnader og hva er faste kostnader.
- Her har vi og Konkurransetilsynet ulike synspunkter. Det er en veldig kompleks sak som retten har satt av seks uker til å behandle, opplyser hun.
Ny sak på gang
Samtidig som SAS Braathens møter staten ved Konkurransetilsynet i retten mandag, er en lignende sak til behandling i tilsynet. Konkurransetilsynet er innstilt på å gi SAS Braathens en bot på opptil 30 millioner kroner for påstått salg av ulovlig billige billetter på ruten Oslo-Ålesund der Norwegian var konkurrent.
Tilsynet skriver at SAS Braathens på utilbørlig måte har presset konkurrenten Norwegian Air Shuttle ut fra flyruten mellom Oslo og Ålesund. Norwegian trakk seg fra ruten i oktober 2004 mens SAS Braathens fortsatte.
Denne saken er ikke ferdig behandlet i Konkurransetilsynet.
Dersom flyselskapet ikke vinner fram med sine argumenter, og den varslede boten blir opprettholdt, er det stor sannsynlighet for at også denne saken ender i retten.
Dersom Konkurransetilsynet vinner fram med sitt syn, vil trolig Norwegian følge opp med å kreve erstatning av SAS Braathens.
Da er det klart vi kan kreve erstatning for skade som er utøvet, og da kan det fort være snakk om flere titalls millioner kroner, sa finansdirektør Frode E. Foss i Norwegian til Aftenposten for knapt ett år siden.
(NTB)