Truer med å trekke seg fra bompengeavtale – milliardinvesteringer kan ryke

Forhandlingene om en ny bompengeavtale på Nord-Jæren har strandet. Nå kan Sandnes velte hele avtalen, kun fem måneder etter at 38 bomstasjoner ble satt i bruk.

Motorveien E39 bomstasjon

Prisen for å passere de 38 bomstasjonene på Nord-Jæren er 22 kroner uten bombrikke. Passeringer i rushtiden med rushtidsavgift er 44 kroner.

Foto: Rolv Christian Thopdahl / NRK

I desember ble rushtidsavgiften satt på pause i den nye bomringen på Nord-Jæren. Det har lenge vært usikkert når avgiften skal innføres igjen. Først ble oppstarten av innkrevingen satt til midten av mars, så ble datoen flyttet til 25. mars.

Men ingenting tyder på rushtidsavgiften kommer tilbake for godt. Får Sandnes kommune det som de vil, blir den utskjelte avgiften på 44 kroner skrotet for godt.

Til glede for de mange bompengemotstanderne i regionen.

– Vi er ikke med på en ny avtale med rushtidsavgift.

Stanley Wirak

For ordfører Stanley Wirak (Ap) er det uaktuelt å gå videre med rushtidsavgift.

Foto: ODD RUNE KYLLINGSTAD / NRK

Det sier ordfører i Sandnes, Stanley Wirak (Ap), etter dagens møte i styringsgruppa i bymiljøpakken. På møtet ble det klart at forhandlingene mellom kommunene på Nord-Jæren og fylkeskommunen om en ny bompengeavtale har strandet.

Kan trekke seg

Nå frykter flere at Norges syvende største by skal trekke seg fra avtalen.

Det gjør de med rette. For etter dagens møte er Wirak klar på hva som skjer om den nye avtalen inneholder rushtidsavgift:

– Da trekker Sandnes seg ut.

Bomstasjon ved Stavanger universitetssjukehus

Bymiljøpakken skal finansiere prosjekter for over 30 milliarder kroner. Den største delen av pengene skal hentes inn gjennom bompengeinnkreving.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Uttalelsen kommer kun fem måneder etter at 38 bomstasjoner på Nord-Jæren ble satt i drift, for å nå målet om nullvekst i persontransport med bil.

– Vi ønsker å være med i en pakke som ikke inneholder rushtidsavgift. Det er veldig mange som ikke ønsker en pakke i det hele tatt. Der er ikke vi, utdyper Sandnes-ordføreren.

– Veldig spesielt og beklagelig

Fylkeskommunen og de andre kommunene på Nord-Jæren ønsker et kompromiss med lavere rushtidsavgift i bomringen.

– Det er veldig spesielt og beklagelig at en så stor kommune ønsker å trekke seg ut av en avtale som gjelder for hele regionen, sier fylkesordfører i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal (KrF).

Solveig Ege Tengesdal og Arne Bergsvåg

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) synes det er beklagelig at Sandnes vurderer å trekke seg fra avtalen. Her deler hun og fylkespolitiker Arne Bergsvåg (Sp) ut informasjon om Bymiljøpakken.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

Fører ikke forhandlingene frem, og det blir lokal enighet om en ny bompengeavtale, vil staten overta styringen. Dit vil ikke fylkesordføreren.

– Det ønsker ingen av oss. Vi vil styre selv i egen region.

– Hva skjer om Sandnes trekker seg fra avtalen?

– Det må Samferdselsdepartementet avklare. Det har ikke skjedd før at en kommune forlater denne type avtale, svarer Ege Tengesdal.

Avtale uten Sandnes gir finansieringstrøbbel

Hun er tydelig på at partene ikke kan velge vekk hele rushtidsavgiften om de skal oppnå nullvekst, god fremkommelighet for alle og finansiere prosjektene de er enige om.

Ein passasjer går på ein buss i bussvegen i Stavanger

Den største utgiften i Bymiljøpakken er ny bussvei. Kostnadsrammen for prosjektet er kuttet betydelig, men kostnaden er fortsatt på over ti milliarder kroner.

Foto: Elisabeth Tønnessen

Trekker Sandnes seg ut av hele avtalen, kan det bety at flere av prosjektene går fløyten.

– Det er ikke naturlig å få til en god utvikling i regionen uten Sandnes. Det sier seg selv at du får et helt annet grunnlag da, sier fylkesordføreren.

Bymiljøpakken er på over 30 milliarder kroner til vei, buss og sykkelveier fram til 2033. Bompenger står for den største delen av finansieringen.