– Det ligger nok mange halvferdige kofter rundt om i de norske hjem, sier Harald Mjølne. Han er eier og daglig leder i Sandnes Garn.
Norsk strikketradisjon har vært mønsterstrikkede kofter og gensere. Mye av dette ser vanskelig ut, og mange gir opp før plagget er ferdig. Nå lanseres ny skandinavisk design med mye enklere strikkeoppskrifter som selges sammen med garnet.
– Det er mange nye strikkere. Nå går det an å strikke ett enkelt plagg og bli ferdig med det, sier Mjølne.
Den tradisjonsrike garnfabrikken på Foss-Eikeland i Sandnes går for fullt, og produserer strikkegarn til hele Norden og Russland. I fabrikken foregår både karding, spinning av garn, og farging. Maskinparken er ny og stor, for å kunne konkurrere med billigere importgarn fra blant annet Kina.
– Vi selger garn til Kina også, sier Mjølne.
Vil ut i verden
Det neste målet er USA. For mange amerikanere har vært interessert. Et tidligere forsøk på å etablere seg der, rant ut i sanden, men nå prøver de på nytt.
Sosiale medier gjør at nye trender og strikkeplagg når ut til hele verden på et blunk. Sandnes Garn har fått henvendelser fra USA som de så langt ikke har kunnet ta seg av, men nå er målet å være til stede også der.
Vogue Knitting er et internasjonalt stort strikkemagasin, og Sandnes Garn fikk vist seg fram der på catwalken i New York i januar.
– Vi tror vi har mye å tilby som ikke finnes i USA i dag, sier salgsansvarlig for eksport, Rebecca Hansen.
Hun sier modellene som ble vist fram ble tatt veldig godt imot.
Mens strikking i USA ofte er sett på som satt og kjedelig med naturfarget garn, satser Sandnes Garn på mer moderne snitt og farger.
– Vi er stolte av å kunne vise noe som er litt annerledes, som har mer skandinavisk design. For det må kunne sies at strikkemarkedet i USA er noe gammeldags i forhold til det vi er vant med.
Samarbeider med influensere
En av de store strikkeprofilene på Instagram er danske PetiteKnit. Den danske firebarnsmoren Mette Wendelboe Okkels lager enkle strikkeplagg til voksne og barn. Hun har 250.000 følgere, og når ut til et stort strikkemarked.
– Interessen for strikking i Danmark er stigende. Det er mange unge, som har kastet seg på bølgen. Trenden sprer seg på tvers av aldersgruppene, og det er kjekt å se. Jeg nyter i hvert fall å kunne strikke sammen med min datter, min moster og min mormor, sier Okkels.
For Sandnes Garn er det viktig å vite hva som rører seg i strikkeverdenen.
– Dette er PetiteKnit veldig god på. Hun har enkle design som treffer den vanlige strikkeren. Hun er den hotteste og største i strikkeverden nå, sier Elva Ølberg, salgssjef for Norden i Sandnes Garn.
Hun mener at svært mange strikkere er på Instagram, og de unge strikkerne treffes der.
Godt mottatt i strikkebutikken
– Det er helt supert at Sandnes Garn samarbeider med PetiteKnit. Vi ser at kundene våre vil ha hennes design, og da kan også de som ikke er så glade i å handle på nettet få tak i oppskriftene.
Det sier Kjersti Flatråker, som eier og driver butikken Garnkilden i Stavanger.
Hun mener designet som PetiteKnit kommer med, er enklere og mer moderne.
– Tidligere var det eldre kvinner som drev med strikking, nå er det alle aldre, sier Flatråker.