– Det nye takstsystemet vil redusere bompengene i Rogfast fra 300 til 400 til rundt 200 kroner.
Det sa Solvik Olsen da han presenterte bompengereformen utenfor Stortinget i Oslo fredag.
Les også:
Bompengenivået i Rogfast var det eneste konkrete beløpet samferdsministeren trakk fram under pressekonferansen.
Regjeringen varsler disse tiltakene for å få til reduksjonene i bompengesatsene:
- Tallet på bomselskaper skal reduseres fra 60 i dag til rundt 3
- Lavere administrasjonskostnader ved effektiv drift
- Økt rentekompensasjon
- Færre utstedere av bombrikker
– Gevinstene ved dette skal komme bilistene til gode, sa Solvik Olsen.
Vegvesenet legger opp til 300 kroner
som Statens Vegvesen presenterte i mars viste at Rogfast kan finansieres over 20 år. Prisen for å kjøre gjennom Rogfast blir rundt 300 kroner for personbiler og 900 kroner for tyngre kjøretøyer.
Les også:
Les også:
Den nesten 27 kilometer lange tunnelen mellom Harestad i Randaberg og Laupland i Bokn skal koste 14,2 milliarder 2015-kroner. Staten bidrar med 2,8 milliarder kroner.
Planen er at Rogfast blir behandlet i Stortinget neste vår og at byggestart blir mot slutten av 2016. I så fall kan tunnelen åpnes i 2024.