Hopp til innhold

Reduserer Rogfast-bompengene til 200 kroner

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil redusere bompengene ved å effektivisere driften og redusere utgiftene til administrasjon i bompengeselskapene.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen presenterte bompengereformen utenfor Stortinget i Oslo fredag.

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

– Det nye takstsystemet vil redusere bompengene i Rogfast fra 300 til 400 til rundt 200 kroner.

Det sa Solvik Olsen da han presenterte bompengereformen utenfor Stortinget i Oslo fredag.

Les også: – Færre bomselskap skal gi lavere bompengeavgifter

Bompengenivået i Rogfast var det eneste konkrete beløpet samferdsministeren trakk fram under pressekonferansen.

Regjeringen varsler disse tiltakene for å få til reduksjonene i bompengesatsene:

  • Tallet på bomselskaper skal reduseres fra 60 i dag til rundt 3
  • Lavere administrasjonskostnader ved effektiv drift
  • Økt rentekompensasjon
  • Færre utstedere av bombrikker

– Gevinstene ved dette skal komme bilistene til gode, sa Solvik Olsen.

Rogfast, mot tunellen ved Laupland på Bokn, retning sør

Rogfast, mot tunellen ved Laupland på Bokn, retning sør. Regjeringens bompengereform skal redusere bompengene her fra 300 til 200 kroner.

Foto: Statens vegvesen

Vegvesenet legger opp til 300 kroner

Den endelige finansieringsanalysen som Statens Vegvesen presenterte i mars viste at Rogfast kan finansieres over 20 år. Prisen for å kjøre gjennom Rogfast blir rundt 300 kroner for personbiler og 900 kroner for tyngre kjøretøyer.

Les også: Vil avgjøre Rogfast-oppstart før sommeren

Les også: Stavanger – Bergen på litt over to timer

Den nesten 27 kilometer lange tunnelen mellom Harestad i Randaberg og Laupland i Bokn skal koste 14,2 milliarder 2015-kroner. Staten bidrar med 2,8 milliarder kroner.

Planen er at Rogfast blir behandlet i Stortinget neste vår og at byggestart blir mot slutten av 2016. I så fall kan tunnelen åpnes i 2024.