– Når det gjelder Rogfast, jobber vi fortsatt fram saken for Stortinget i høstsesjonen. Det er ingenting som har skjedd som gir grunnlag for å tro at vi nå får forsinkelser. At ting kan dukke opp i fremtiden som vi nå ikke har kontroll på, ja, selvsagt kan det det, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen til NRK.
Les også:
Les også:
skriver fredag at regjeringens plan om å sende Rogfast til Stortinget i år ligger an til å ryke.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen regner med rask og god behandling av Rogfast i Stortinget.
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpixRask og god behandling
– Vi jobber målrettet for at Rogfast skal bygges. Vi har bevilgninger på plass for at det skal kunne planlegges. Vi ønsker å få fremmet det til Stortinget i høstsesjonen. Stortinget må selvsagt bruke den tiden de vil, men vi vet at flertallet ønsker å få bygget Rogfast, og jeg antar vi derfor vil få en rask og god behandling av saken, sier Solvik Olsen.
Anleggsarbeidet med den 26,7 kilometer lange Boknafjordtunellen starter fra tre steder samtidig og byggingen skal i være i gang mot slutten av 2016. Giganttunnelen tidligst kan stå ferdig i 2024.
Les også:
Rogfast skal redusere reisetiden mellom Stavanger og Haugesund/Bergen med 40 minutter. Prislappen er beregnet til 15 milliarder kroner.
Regiondirektør i NHO Rogaland Svein Olav Simonsen sier han er veldig glad for at samferdselministeren bekrefter at planen fortsatt er å få behandlet Rogfast i Stortinget i høst.
Foto: Øystein EllingsenDet viktigste veiprosjektet
Regiondirektør i NHO Rogaland Svein Olav Simonsen sier han er veldig glad for at samferdselministeren bekrefter at planen fortsatt er å få dratt dette gjennom Stortinget i høst.
Les også:
– Vi er veldig opptatt av at vi ikke får ytterligere forsinkelser av Rogfast nå. Det er det viktigst veiprosjektet i vår region, og kanskje det viktigste i landet, sier Simonsen.
Tor Geir Espedal, som er prosjektleder for Rogfast, er lettet over at fremdriftsplanen for Rogfast holder.
Foto: Undi Torstensen, Statens Vegvesen– Vi kan holde fast ved den opprinnelige fremdriftsplanen, at Stortinget sannsynligvis kan behande dette før jul. Da betyr det at vi kan komme i gang sånn som vi har planlagt.
Det sier Tor Geir Espedal, som er prosjektleder for Rogfast.