– Det er klart det er viktig å komme inn i kjedene, sier Jorunn Oftedal.
I Aronia Jæren produserer hun saft og syltetøy av de næringsrike bæra. Gjennom Spesialgrossisten i Stavanger selger hun varene i en rekke dagligvarebutikker i Rogaland.
– Vi var også de første i Rogaland som fikk spesialitetsmerket. Det, og at vi har vært aktive i markedsføringen, har også hjulpet, sier Oftedal.
Lokalmat øker mest
Og dagligvarekjedene selger stadig mer mat fra mindre, lokale produsenter. Tall fra stiftelsen Matmerk viser at det nå selges lokalmat for 4,2 milliarder kroner i dagligvareforretningene. Det er en økning på 10,3 prosent på ett år. Samtidig har den totale omsetningen i dagligvarehandelen økt med 3,5 prosent.
– Kjedene satser nå på lokalmat, og produsentene er blitt flinkere til å forstå hvordan kjedene tenker og til å selge inn produktene sine, sier Anne Mette Johnsen, kommunikasjonssjef i Matmerk.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Økningen er størst på Vestlandet og i Midt-Norge med 11,4 og 11,2 prosent. Lavest ligger Nord-Norge med 7,3 prosent, men det tror Johnsen at delvis skyldes at det er lenger mellom butikkene der.
Johnsen er særlig fornøyd med tallene fordi definisjonen av lokalmat nylig er stramma inn. Betegnelsen gjelder nå «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie».
- LES OGSÅ:
Det betyr at hverken store produsenter av for eksempel tomater og andre grønnsaker, eller ferskt brød til dagligvarebutikkene er med i tallene.
– Folk tar seg råd
De fleste er små, lokale produsenter, som Aronia Jæren, Jærosten fra Voll, kjøtt fra Prima Jæren og skinke fra Suldal. Johnsen mener tallene viser at folk vil ha denne maten sjøl om den ofte er litt dyrere.
– Det vil den være fordi dette er småskalaproduksjon, der man legger mye mer arbeid og tid inn i et lite produkt. Men folk tar seg jo råd til det, kanskje ikke til hverdags, men til fest og helg, sier hun.
Målsetting på 10 milliarder
– Matkultur er en sentral del av ethvert land, og det å være stolt over sin egen mat er viktig. Vi håper at nordmenn i framtida skal være minst like stolte av maten sin som franskmenn og italienere er av sin, legger hun til.
Til det er det nok et stykke fram. Regjeringa, Matmerk og Innovasjon Norge har som målsetting at omsetninga av lokalmat skal opp i 10 milliarder kroner i 2025.
– Hvis det fortsetter å øke i denne farten, er vi ganske sikre på at vi skal greie det, sier Anne Mette Johnsen i Matmerk.