NRK Meny
Normal

Så mye reklame fikk han på ett år

NRK-reporter Thomas Halleland blei nysgjerrig på hvor mye reklame som egentlig havner i postkassa. Så derfor tok han vare på alt sammen. I et helt år.

Hvor mye reklame havner egentlig i postkassa? NRKs reporter Thomas Halleland tok vare på den gjennom et helt år.

VIDEO: Når Thomas Halleland legger all reklamen fra 2014 i en stabel, blir den så høy. (For orden skyld – Halleland målet 190 centimeter på strømpelesten.)

Reklamen NRKs Thomas Halleland fikk i postkassa i 2014

Stabelen med reklameblader, -ark og -aviser måler 120 centimeter.

Foto: Thomas Halleland / NRK
Nei takk!
Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Mandager og tirsdager er dagene det kommer mest, sier Thomas Halleland.

For litt over ett år siden begynte han å spare på alle reklamen som kom i postkassa hans. Da 2014 blei historie, gjorde han en opptelling.

I løpet av året fikk han 1150 ulike reklameblader, -ark eller -aviser. Lagt oppå hverandre måler stabelen med papir 120 centimeter.

Har ikke reservert seg

Coop, Elkjøp, Expert, Jysk, Lefdal og Skeidar er de mest trofaste gjestene i postkassa til journalisten, som bor i Haugesund.

Halleland er blant de 1,3 millionene nordmenn som ikke har reservert seg mot reklame i postkassa. Det er to måter å kvitte seg med dette på. Setter du et klistremerke på postkassa, bør den uadresserte reklamen forsvinne. For å slippe adressert reklame, må du reservere deg hos Brønnøysundregistrene.

Halleland har ikke gjort noen av delene.

Coop: – Vi er helt avhengige av det

Reklamen NRKs Thomas Halleland fikk i postkassa i 2014

Reklameberget i løpet av ett år.

Foto: Thomas Halleland / NRK
Thomas Halleland

Thomas Halleland.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Forferdelig. Dette er helt unødvendig. Hvorfor kan de ikke bruke litt fantasi når de skal vise fram hva de kan selge til oss?, undrer Turid Solgård, som er miljørådgiver i Klimaalliansen Haugaland.

Hun mener bedriftene heller burde benytte seg av sosiale medier, og synes det er bortkastede ressurser å bruke så mye papir.

Coop er et av selskapene som ofte ender i Hallelands postkasse. Trygve Vikse sier de satser mer på digitale annonser nå enn før. Samtidig mener han at papirreklamen er viktig.

– Vi vurderer dette fortløpende. Per nå er vi helt avhengige av det, sier Vikse, som er viseadministrerende direktør i Coop Haugaland.