NRK Meny
Normal

– Ryfast vil bli sikrere enn Gudvangatunnelen

– Ryfast vil bli bygget i en helt annen standard enn Gudvangatunnelen, sier Geir Strømstad i Statens vegvesen.

Nødetater ved Gudvangatunnelen

NØDSITUASJON: 72 personer måtte til sykehus etter brannen i Gudvangatunnelen. – Bare flaks at ingen omkom, sier brannsjefen.

Foto: Arne Veum

Om noen år skal Ryfast-prosjektet mellom Nord Jæren og Ryfylke være ferdig. I prosjektet inngår en 14 kilometer lang tunnel.

Mandag måtte 80 personer evakueres fra Gudvangatunnelen etter at en semitrailer begynte å brenne. Brannsjefen i området sa til NRK.no at det bare var flaks at ingen omkom.

LES OGSÅ: Naudsambandet i tunnelen fungerte ikkje | Har evakuert over 80 personar frå tunnelbrann - alle er sotete og slitne | Over 400 tunnelar vil bli ståande utan naudnett

Gudvangatunnelen er til sammenligning med Ryfasttunnelen 11,4 kilometer lang. Geir Strømstad i Statens vegvesen forsikrer om at den nye tunnelen vil ha en helt annen sikkerhetsstandard.

– For det første skal det bygges to løp i hver retning. Det betyr at det er mulig å komme seg fra den ene tunnelen og over i den andre. Det er også rømningsveier hver 250 meter. Hvis det skjer noe inne i tunnelen har man mulighet til å komme seg over i den andre, sier Strømstad til NRK.no.

Kameraovervåkning sørger for trygghet

Begge tunnelløp vil være i bruk, men ved hjelp av blant annet kameraovervåkning kan det reageres raskt.

– Hvis en bil stopper går det varsel til veitrafikksentralen, som tar en vurdering. De kan stenge tunnelen og stanse trafikken både inne og utenfor. Så det er et helt annet sikkerhetsopplegg i forhold til nåværende, eldre tunneler.

– Vil hendelser som den i Gudvangatunnelen kunne endre måten dere tenker og jobber på fremover, eller er løpet lagt?

– Det kan jeg ikke si sikkert. Vi har ennå ikke begynt å jobbe med elektroanbudet, men det er lagt noen føringer for hvordan sikkerheten skal være i tunnelen. Nå må man huske på at Ryfast åpner om fem år. Det er en god stund til, og det skal være en sikkerhetsgodkjenning før tunnelen åpner. Og da må man ta hensyn til eventuelle endringer som måtte ha kommet.