Hvis dette viser seg å være et gjennomførbart alternativ, frykter ordfører Odd William Bøe at hele Ryfast-prosjektet står i fare.
- Prosjektet skulle hatt byggestart i 2004, ferdigstillelse i 2007, forlenget til 2011. Hvis vi nå begynner å snakke om ytterligere 3-4 år i tillegg, da tror jeg det spøker for hele prosjektet, sier Bøe.
- Har ikke tid til flere utredninger
I november i fjor fikk Stavanger kommune medhold i at Schancheholen-alternativet måtte bli vurdert. I korthet betyr dette at Ryfast-tunnelen fra Hundvåg til Stavanger skal komme opp i Schancheholen i stedet for der motorveien ender på Madlaveien. I ettermiddag presenterer Statens Vegvesen sin mulighetsstudie som vurderer om det er gjennomførbart. Men innbyggerne i Ryfylke har ikke tid til å vente på flere utredninger nå, mener Strand-ordfører Odd William Bøe.
- På et tidspunkt må vi si at vi er ferdige med planleggingsfasen, og så må vi begynne å gjøre noe. Det står mer uavklart enn avklart når det gjelder Ryfast-prosjektet, sier Bøe.
Sliter med penger
Statens Vegvesen sliter også med å få nok penger til å drive planleggingsarbeidet videre. Fylkespolitikerne ga bare to av seks millioner som vegkontoret ba om. Også dette spørsmålet skal drøftes mellom partene i ettermiddag, noe Strand-ordføreren er svært spent på.
Nok er nok
- Jeg tor ikke vi skal forvente at de reisende skal bidra med mer forhåndsbompenger til planlegging. Nå må folk få levert den varen de har betalt for, er den klare oppfordringen til Stavanger kommune fra Strand-ordføreren.