Hopp til innhold
Rogfast
Foto: Statens vegvesen

Rogfast E39

Oppsummert

Rogfast-prosjektet skal sikre fergefri veiforbindelse på E39 mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden. Tunnelen på 26,7 kilometer blir verdens lengste og dypeste når den står ferdig.

  • Har funnet plastklips på strand i Haugesund – kan ha kommet fra Rogfast

    Statens vegvesen er blitt gjort oppmerksomme på at det er funnet plastklips på en strand i Haugesund-området.

    Nå skal de undersøke om disse kommer fra utfyllingsområdene til Rogfast.

    Under byggingen av Ryfast ble det dumpet plast i fjorden i forbindelse med utfylling av steinmasser i starten av byggeperioden.

    Dette gjorde at Statens vegvesen ble anmeldt av Naturvernforbundet. Vegvesenet fikk 540.000 i bot, og pålegg om å rydde opp.

    I 2021 hadde den ryddejobben kostet 11 millioner kroner.

    Dette skulle ikke skje i Rogfast. Her blir det nemlig brukt elektriske tennere under sprengning av salver.

    Men når disse ledningene kobles sammen på tunnelveggen blir disse koblet ved hjelp av koblingsklips laget av plast.

    De har tidligere gjort tester for å få godkjent utfyllingstillatelse, og i den forbindselse så de om noe av plasten som ble brukt under sprengning fløt opp til overflaten.

    Testen viste at det ikke ville føre til store mengder plastforurensing.

    – Det at det nå har blitt funnet koblingsklips på land ser vi alvorlig på. Og vi har nå iverksatt en kartlegging og rydding rundt alle utfyllingsområdene, for å undersøke om testen var representativ for utfyllingene som nå er i gang i stort omfang. Vi vil under kartleggingen rydde det vi finner og etter det foreta de tiltak som er nødvendige for å samle opp plastrester og klipsene fortløpende, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo ifølge en pressemelding.

    Han påpeker at Statsforvalter er varslet, og sier at om folk finner plastklips langs strender og viker i nærheten av utfyllingsområdene tar kontakt med Vegvesenet.

    Plastklips Rogfast
    Foto: Statens vegvesen
  • Første salve i hovedtunnelen

    Klokka 12 i dag ble første salve i selve hovedtunnelen i Rogfast fyrt av. Tunnelen skal gå under Boknafjorden fra Randaberg, via Kvitsøy og til Bokn.
    Tunnelen vil skape et felles arbeidsmarked i Rogaland, siden mange flere arbeidsplasser blir innen dagpendler-avstand når Rogfast står ferdig i 2033

    Rett før første salve går av i hovedtunnelen i Rogfast
    Foto: Kaj Hjertenes / NRK
  • Kontrakten underskrevet

    I dag skrev Skanska under på kontrakten med Statens vegvesen om bygging av den nordre delen av Rogfast. Skanska skal bygge en toløpstunnel fra Bokn i nord til havveis mot Kvitsøy. Kontrakten er på nesten 5 milliarder kroner, og den største vegutbyggings-kontrakten i Norge gjennom tidene.

    Rogfast-kontrakt til nesten fem milliarder kroner er underskrevet av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska,
    Foto: Øyvind Ellingsen / Statens Vegvesen
  • Store kontraktar i vente i Rogfast

    På måndag skal ein av dei store tunnelkontraktane i det undersjøiske Rogfast-prosjektet underskrivast. Då er det Skanska som får tilslaget på å bygge nærare 10 kilometer tovegs-tunnel mellom Bokn og Kvitsøy.
    Samstundes skulle også kontrakten for strekninga Randaberg til Kvitsøy blitt underskrive, men det blir utsett fordi ein av tilbydarane har klaga på innstillinga frå Rogfastleiinga.

    Kart over første store byggekontrakt i Rogfast, frå Mekjarvik og ni kilometer nordover i retning av Kvitsøy
    Foto: Statens vegvesen
Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.