NRK Meny

Rogfast, E39

  • Historisk dag for Rogfast

    I dag var første anbudsåpningen for Rogfast. Seks entreprenører har levert tilbud på bygging av sidetunnelen fra Arsvågen. NCC har levert det laveste anbudet på vel 180 millioner kroner. Går alt etter planen vil arbeidet starte rundt årsskiftet.

    Rogfast, mot tunellen ved Laupland på Bokn, retning sør
    Foto: Statens vegvesen
  • Rogfast-kontakter på markedet

    I dag ble den første av fem entrepriser til Rogfast lyst ut nasjonalt og internasjonalt. Kontrakten er på to parallelle, 2,9 km lange tunneler som også skal brukes som ventilasjonstunneler. Etter planen skal den første salven bli skutt tidlig i 2018.

  • Slik blir Rogfast

    I slutten av mai vedtok Stortinget at Rogfast, med kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord på E39 skal gjennomføres med undersjøisk tunnel. Her er vegvesenets animasjon av tunnellene.

    Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.
  • Rogfast vedtas i dag

    Et flertall i Stortinget vedtar i ettermiddag byggingen av den undersjøiske Rogfast-tunnelen under Boknafjorden. Verdens lengste undersjøiske tunnel vil koste vel 16 milliarder kroner, og skal etter planen være ferdig i 2025.

  • Kan bli lavere bompenger i Rogfast

    Samferdselskomiteen på Stortinget har bestemt at bompengene i Rogfast skal beregnes etter markedsrente framfor en fast rente på 5,5 prosent. Og siden markedsrenten etter all sannsynlighet vil holde seg under den faste, kan dette medføre lavere bompengesats for bilistene. – Dette gjør det mye mer realistisk å nå målet om bompenger under 300 kroner, sier stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) til NRK.

Prosjektet E39 Rogfast inneber kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Stortinget vedtok prosjektet 23. mai 2017.