– De skulle ikke bare godkjenne teateret. Vi måtte sende dem filmklipp av Lars også, og de syntes han var bedårende, ikke minst som full mann i Garborgs Haugtussa, sier dramaturg Michael Evans.
Han snakker om selskapet Roy Export SAS i Paris, som forvalter rettighetene til Chaplins filmer, på vegne av familien.
Lars Funderud Johannessen skal spille hovedrollene som Chaplin selv, Hitler-parodien Hynkel, og den jødiske barbereren:
– Dette er fantastisk spennende. Jeg gleder meg til en tur i Chaplins landskap av poesi og bevegelse. Vanligvis har vi en tekst å forholde oss til. Dette er jo som en koreografi.
Mer aktuell enn noensinne
– Ikke siden filmen kom i 1940 har den vært mer aktuell. Land etter land roper nå etter en sterk mann eller kvinne som skal overta, og løse alle problemer, sier Evans, og legger til:
– Du kan skrive sosialrealistiske stykker, men det er jo satiren som er farlig, som får sagt mest.
I filmen gjør Chaplin en parodi på Hitler-Tyskland. Landet heter Tomania og Chaplin spiller Hynkel, diktatoren som vil ta over hele verden. Han spiller også en jødisk barberer som blir ettersøkt av Hynkels stormtropper.
Vil få fram Chaplins mot
Morten Joachim er instruktør for oppsetningen Chaplin: Diktatoren i Stavanger:
– Vi skal fortelle to historier. Både gi publikum historien om Charlie Chaplins arbeid med filmen, og selvsagt gjendikte selve filmen, uten å kopiere den. Vi må forsøke å fange essensen, hylle kunstverket, og samtidig spørre hvordan det kan gjøres i dag.
– Hvordan skal dere få fram sensasjonen som filmen representerte da den kom i 1940?
– Målet må nettopp være å få fram det kunstneriske motet til Chaplin, hans kompromissløshet og vilje til å sette karrieren på spill.
– Chaplin tok samfunnsansvar og stor kunstnerisk risiko. Og husk at dette ikke er historien om Hitler, men fortellingen om den lille mannen som tar plassen til den store diktatoren, sier Joachim.
Kan bli enda bedre på teater
Diktatoren har mange ikoniske scener, som når Hynkel leker med jordkloden som en ball. Joachim mener det er en gave for teater:
– Det er klarsynt, morsomt, vakkert og poetisk – som musikalske etyder nærmest. Jeg vil tro at noe av Chaplins genialitet her kan komme enda bedre fram i teateret.
Michael Evans skyter inn:
– Vi er først ute. Men Diktatoren har fått ny aktualitet. Flere teatre kommer til å følge etter.
Kostymedesigner blir Christina Lovery, Arne Nøst skal ha scenografien, og Anders Brunvær Hauge lager ny musikk, og tilrettelegger filmmusikken, som teateret også har fått rettigheter til å bruke.
Verdenspremieren er 15. november.