Hopp til innhold

Fylkeskommunen vil forby hodetelefoner på skolen

Hodetelefoner, mobiltelefoner og smartklokker er bare noe av det Rogaland fylkeskommune ikke vil ha på skolen. – For strengt, mener elever.

Politikere ha mobilfri skole

Snart kommer det ny opplæringslov i Rogaland.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Regler som ikke lar elever bruke headset når de kanskje kan trenge det, og ikke gir dem like mye tilgang til mobiler, er for stramt.

Det sier Seth Alexander Brzozowski-Grostøl, elevrådsleder ved St. Olav Videregående skole i Stavanger.

Han er en av elevene som har gitt innspill til hvordan de nye skolereglene i fylket burde være.

Gutt på vgs med mørkt krøllet hår, briller og brun skinnjakke.

Seth Alexander Brzozowski-Grostøl er elevrådsleder på St. Olavs Videregående skole.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

De nye lokale skolereglene kommer på oppfordring av regjeringen, som jobber med en ny opplæringslov som kommer i august.

Elever og ansatte har derfor fått være med å si hvordan de syns de nye reglene skal være.

Kritiske til for strenge regler

– Ett par av forslagene fjerner visse elevrettigheter, som jeg mener at vi burde ha. Det synes jeg er trist, sier elevrådslederen.

Flere unge vil gjerne høre på musikk eller stenge ute andre for å få bedre konsentrasjon under skolearbeidet, forteller Brzozowski-Grostøl.

Videre tar han opp at forslaget om forbud mot å ha på seg antrekk som dekker for ansikt, ved unntak av helsemessige- eller pedagogiske grunner, ikke inkluderer religiøse grunner.

– Dette lar ikke elever bruke nikab eller burka, og det syns jeg er skuffende, sier han.

Niclas Tungland Lunde, et av medlemmene i elevrådet, reagerer også på denne reglen.

Vgs-gutt med mørkt hår og hvit "Kaizers Orchestra"-skjorte.

Niclas Tungland Lunde mener det burde være lov å bruke religiøse plagg på skolen, som nikab og burka.

Foto: Elise Pedersen / NRK

– Vi har religionsfrihet i Norge, så da synes jeg de burde få lov å bruke disse plaggene på skolen, sier han.

Benjamin Jarlsson Nemeth, er også medlem av elevrådet. Han mener reglene snevres inn for mye.

VGS-gutt med krøllet hår og briller.

Benjamin Jarlsson Nemeth synes noen av reglene i den nye opplæringsloven er for strenge.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Han synes det burde konsentreres om å veilede elever fremfor å sette restriksjoner.

– Det er viktig å ha dialog mellom lærer og elev angående hva som er lov og ikke, sier han.

Selv om guttene opplever at noen av reglene er for strenge, er alle enige i at flere av de også er gode.

– Jeg merker selv hvor distrahert jeg og andre kan bli av mobilen i timen, sier Lunde.

Bekymret for negative konsekvenser

– Ordensreglene vi har i dag fungerer bra, men vi har ser noen områder hvor vi ønsker å bli tydeligere og klargjøre litt, sier opplæringsdirektør i Rogaland, Eiliv Fougner Janssen.

Janssen tror de nye reglene vil ha en positiv effekt på skolemiljø og læringsmiljø for elevene.

– Vi tenker å være tydelige på elevens rettigheter og ikke minst elevens plikter, og ved å regulere det som går på elevdemokrati i forslaget, sikrer vi å få elevenes stemme med inn i styring og utvikling av skolen.

Brzozowski-Grostøl tror derimot reglene angående mobiler og andre elektroniske gjenstander, samt forbudet mot dekking av ansiktet vil skape et mer anspent miljø mellom lærere og elever.

Nemeth frykter for strenge regler kan ha en motvirkende effekt.

– Hvis man setter for mye restriksjoner på elevene, så vil det bli et ønske om å bryte reglene.

Et av forslagene omhandler pengespill blant elever.

Janssen sier han ikke var helt forberedt på å høre at noen elever driver med pengespill.

Fylkesopplæringssjef i Rogaland, Eiliv Fougner Janssen.

Opplæringsdirektør Eiliv Fougner Janssen ser alvorlig på at noen elever driver med pengespill på skolen.

Foto: Rogaland fylkeskommune

Innstrammingen av pengespill er et ønske som har kommet fra samtlige skoler i fylket.

Det erfares på skolene at elever spiller om penger, både digitalt og fysisk.

Fra enkelte skoler er det meldt inn at elever har spillegjeld på opptil 10 000 kroner, og at dette har en direkte innvirkning på skolemiljøet.

– Dette står i veien for et godt skolemiljø og god læring, og derfor velger vi å regulere det, sier han.