– Dette har jeg gledet med til i fem år, sa Tom Tvedt, gruppeleder i Rogaland Ap, fra talerstolen.
Etter hans innledning fulgte debatten, og deretter avstemnningen om bybane vs. bussvei.
Kun femten av de 67 stemmeberettigede representantene stemte for bybane, og dermed ble bussvei vedtatt som partiets ønskede alternativ.
– En løsning på kort og lang sikt
– Jeg er lettet. Vi må få en løsning på kort sikt og lang sikt, så sånn sett er dette budskapet vedlig stort og klart til fylkestingsgruppen for å jobbe videre med saken, sier Tvedt.
– I forhold til kriteriene vi har ser vi at vi får mest for bussvei, men det aller viktigste med bussvei er at vi kan komme i gang fort og få løst de flaskehalsene som er, slik at vi kan få folk ut av bilen og over på kollektiv når de trenger det slik at de kan komme seg fort på jobb og skole, sier Cecilie Bjelland, gruppeleder i Stavanger Ap.
Fikk forhandlingsmandat
Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) er en uttalt bybanetilhenger, og håpet på et flertall for bybanen i representantskapet.
– Vi hadde regnet med at vi ikke fikk gjennnomslag i dag, sier Wirak.
Sola og Sandnes sitt forslag om bybane ble nedstemt, men deres punkt om at fylkestingsgruppen skal få mandat til å forhandle med de andre partiene, ble vedtatt.
– Det som var viktig for oss var å få gjennomslag for dette siste punktet. I dag er det ikke flertall for hverken bybane eller bussvei, og hvis alle sitter på hver sin tue får vi ingen ting, og det er det verste som kan skje, sier Wirak.
Stavanger mot Sandnes og Sola
På et medlemsmøte i Stavanger Arbeiderparti stemte 60 for bussvei og 39 for bussvei tidligere denne uken. Tidligere samme dag gikk fylkestingsgruppen for bussvei. Søndag gikk bystyregruppen i Stavanger for bussvei. Det samme har også AUF gjort.
Mot bare fem stemmer stemte derimot Ap i Sandnes torsdag for bybane. Det samme har Sola Ap gjort.
Ap sitter i en nøkkelposisjon i bybanesaken, og dette kan bidra til å velte dagens planer om bybane på Nord-Jæren.
– Måtte komme på banen
Flere parti har anklaget Ap for å bestemme seg for raskt. Det er partisekretær Eirik Aarek i Rogaland Ap uenig i.
– I denne saken har det vært et sterkt press og et sterkt ønske fra ulike grupperinger i partiet som har sagt at vi må være på banen, sier han.
Hva slagt forhandlingsrom gir det til de som skal bli enige i fylkestinget?
– Det at Arbeiderpartiet har et standpunkt tror jeg er viktig i forhold til hvordan sluttresultatet skal se ut. Dersom Ap ikke hadde hatt noen holdning til saken ville vi fort være et splittet parti, og det ville være vanskelig å drive forhandlinger i en så stor og viktig sak som dette, sier Aarek.
- LES OGSÅ: Over halvparten av folket vil ha bybane
- LES OGSÅ: Frykter at bybanen tar hele kaka
– Ingen grunn til hastverk
Den siste avgjørende Konseptutvalgsrapporten om transportutfordringen på Nord-Jæren slo fast at bybanen var det beste alternativet dersom byutvikling var viktigst, og man hadde råd til å betale den ekstra utgiften.
Høyre mener de har god tid til å velge mellom bybane og bussvei som kollektivløsning på Nord-Jæren, og viser til at fagfolkene har brukt lang tid på å utrede de ulike alternativene.
– Vi synes det er rimelig at vi bruker litt tid på å sette oss inn i de forskjellige rapportene og konklusjonene. Den endelige beslutningen i fylkestinget faller ikke før i midten av desember så vi ser ingen grunn til å forhaste beslutninger her, slik vi ser at andre partier er veldig opptatte av gjøre, sier leder i Rogaland Høyre, Sveinung Stensland.