NRK Meny
Normal

Blir gjenkjent som UiS-Birgitte

Birgitte Fjelde Gunnarson har vært ett av Universitetet i Stavanger (UiS) sine ansikt utad for å få flere søkere. Kampanjen har gjort både henne og UiS populære blant søkerne.

Birgitte

AMBASSADØR: Birgitte Fjelde Gunnarson, lektorstudent ved UiS har blitt gjenkjent som UiS-Birgitte etter at hun i vår har vært et av fem ansikt utad for UiS.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

De siste månedene før søkerfristen til høyere utdanning gikk ut, har UiS satset på nye metoder for å få flere søkere. Det har resultert i rekordhøye søkertall.

– Det er så klart mange faktorer som spiller inn her, både endringer i arbeidsmarkedet og et stort ungdomskull, men jeg tror og at vi har gjort en god satsing på markedsarbeidet, sier Susanna King, markedskoordinator ved UiS.

Hun har i løpet av våren jobbet for å få flere søkere til Stavanger, og resultatet ble nesten 16 prosent flere søkere enn i fjor som har Stavanger som førstevalg av studiested.

Blant universitetene i landet er det kun Universitetet i Nordland som har større prosentvis oppgang.

Satsing på sosiale medier

– Vi ser at det er viktig å være til stede i sosiale medier. Der er ungdommen veldig aktiv, så vi har hatt en ekstra kampanje der i år, sier King.

Susanna King

Susanna King, markedskoordinator ved UiS.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

Fem av universitetets 25 ambassadører har blitt frontet i sosiale medier i månedene før søkerfristen gikk ut. Det ble laget 15 filmsnutter av ambassadørene der de viser frem studentlivet og studiemulighetene. Hver av filmene har blitt sett over 100.000 ganger.

– Jeg snakker åpent og ærlig om hvordan det er å studere, og hvis andre kan tro på det, så er det kanskje en god måte å markedsføre på, sier Birgitte Fjelde Gunnarson, ambassadør og lektorstudent ved UiS.

Direkte kontakt med søkerne

– Jeg har fått mye tilbakemeldinger, og det er tydelig at det er veldig mange som har sett filmene. Fremmede folk har kommet bort til meg på byen og kalt meg UiS-Birgitte.

I tillegg til filmene har ambassadørene hatt hver sine kontoer på Snapchat der interesserte kunne følge med på deres hverdag.

Gunnarson har hatt i underkant av 150 følgere på Snapchat-kontoen med navnet UiS-Birgitte, og har besvart mange spørsmål fra søkere via appen. Blant annet kan hun fortelle at det var en jente som sa at hun ville studere ved UiS hvis Birgitte var fadderen hennes.

– Jeg har fått med meg veldig mye rart. Jeg har lagt ut mye useriøst og, men det var litt det som var poenget. Det skulle være hverdag ikke bare være det faglige, sier Gunnarson.