Hopp til innhold

Rekordenes tunell-prosjekt er i rute

Ryfastarbeiderne har bygget 27 kilometer tunnel og er kommet over halveis. Det er fire år igjen til tunnellene skal åpnes for trafikk.

Den første portalen er ferdig

Ryfastarbeiderne har bygget 27 kilometer tunnel og er kommet over halveis. Det er fire år igjen til tunnellene skal åpnes for trafikk.

Foto: Øyvind Ellingsen / Statens vegvesen

– For øyeblikket har det vært drevet tunell på det som kalles tolv punkter. Etter jul vil det bli drevet fra to eller fire punkter til. Det har aldri vært gjort før i Norge, sier Gunnar Eiterjord, som er prosjektleder for Ryfast-byggingen.

Gunnar Eiterjord

Gunnar Eirterjord, som er prosjektleder for Ryfast-byggingen, forteller at byggingen er i rute.

Foto: Anders Fehn / NRK

De 900 Ryfast-arbeiderne har tatt jule- og nyttårsfri. Da anleggsarbeiderne tok juleferie hadde de bygget 27 kilometer tunell og de er nå godt over halveis.

I rute

– Det er noen aktiviteter i tunellen som ligger noe på etterskudd. Vi har en forventning om at entrepenørene klare å ta det inn på slutten. Det er noen ting som har gått bedre enn forventet. I sum er vi omtrent der vi hadde forventet å være, sier Eiterjord.

Ryfast er et rekordenes tunnelprosjekt. Det blir satt verdensrekorder både når det gjelder dypeste og lengste undersjøiske tunnell. Det skal monteres 2500 lysarmaturer, innstalleres 450 nødtelefoner, settes opp 220 vifter og 20 tekniske bygg.

Ryfast, anleggsarbeid

Seint på året i 2019 skal folk kunne kjøre bil ferjefritt fra Strand til Stavanger.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Ferdig i 2019

I januar tildeler Vegvesenet den første kjempekontrakten på elektroarbeidet i Ryfylketunnellen. Åtte forhåndskvalifiserte tilbydere, deriblant lokale Rosenberg, kjemper om jobben som er verdt rundt 400 millioner.

Om drøye halvannet år er det altså ventet gjennomslag i tunellene og seint på året i 2019 skal folk kunne kjøre bil ferjefritt fra Strand til Stavanger.

– På slutten av et sånt prosjekt, etter at alle tunellaktiviteter og alle bygningsarbeider er ferdig, skal det gjøres en sikkerhetsgodkjenning der alt elektronisk utstryr nøye skal testes. Når vi er kommet et stykke ut i den fasen der, så vil vi være i stand til å si når vi eksakt er klare til å åpne, sier Eiterjord.