Hopp til innhold

Redningsselskap må oftere hjelpe elbiler

Stadig oftere må redningselskapene ut på veiene for å slepe elbiler. Selv om det er flere elbiler enn før, mener Viking i Stavanger at elbiler er overrepresentert i statistikken.

Elbil på Mosseveien

ARKIVBILDE: Bilforhandler mener ferske elbilsjåfører bør få bedre opplæring før de triller ut på veiene.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Mange elbil-eiere ringer og ber om hjelp fordi de frykter at bilen deres går tom for strøm, sier daglig leder i Viking redningstjeneste i Stavanger, Lars Morten Nesheim, til NRK.

Lars Morten Nesheim

Lars Morten Nesheim i Viking redningstjeneste.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Han tror mange utrykninger kan unngås om bilistene leser bruksanvisningen bedre.

– Rekkeviddeangsten slår gjerne inn rett før en undersjøisk tunnel. Det er stor forskjell på bilene når det gjelder rekkevidde, men rekkevidden minker på alle bilene når det er kaldt ute, sier Nesheim.

Mener ferske elbilsjåfører bør få god opplæring

Redningsselskapet i Stavanger har fått rundt 600 telefoner fra elbil-eiere til nå i år, og det er ikke bare ladeangsten som får elbilsjåførene til å ringe.

– Elbiler har en fersk teknologi, og går noe galt vet de fleste at det er bedre å komme seg til verksted enn å skru selv, sier Nesheim.

Michael Helgevold

Bilselger Michael Helgevold.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Bilselger Michael Helgevold på Ålgård auto mener det er viktig at bilselgere sørger for at ferske elbilsjåfører får skikkelig opplæring før de triller ut på veien.

– Vi må lære kunden hva som er korrekt bruk. Det at folk sliter med rekkevidden, tyder på at folk ikke har fått nok opplysninger om hva som kan korte ned på den, sier Helgevold.

Lukrativ henteavtale

Selv om elbilsjåførene etter hvert lærer mer om elbilene sine, må nok redningsselskapene likevel regne med en del telefoner framover.

– Spesielt Tesla-kundene har en lukrativ avtale med redningsselskapene. Hvis kunden er tørst skal han få vann, og er han sulten skal han også få en hamburger. Teslaen blir heller ikke bare hentet og kjørt til verksted, kunden får en leiebil og Teslaen blir kjørt tilbake til eieren etter å ha vært på verksted, forteller Nesheim i Viking.

Feilvurderer batterikapasiteten

Også på Østlandet har Falck merket en økning i antall elbilassistanser, men avdelingsleder for vaktsentralen, Irene Røsholt, sier dette henger sammen med at det har kommet mange flere elbiler det siste året.

– I forhold til antall biler så er det ikke en enorm høy assistansefrekvens, sier hun.

De hjelper flest elbilførere på det sentrale Østlandet. Utenfor Oslo handler det ofte om å hjelpe bilistene til nærmeste ladestasjon fordi føreren har feilvurdert batterikapasiteten og rekkevidden var mindre enn antatt.

– Når det er kaldt ute og varmeanlegget i bilen står på, så er det blant tingene som reduserer batterikapasiteten, sier Røsholt. Samtidig understreker hun at de også hjelper elbilførere med «vanlige» bilproblemer, som punktering eller teknisk feil.