Hopp til innhold

Redningskapasiteten «dobles» før sommeren

I mai tar RS «Sjømann» over for RS «Ryfylke». Redningsselskapet var lovet en flunkende ny redningsskøyte, men i stedet kommer en to år gammel båt. – Uansett en revolusjon, sier båtfører.

Ny skøyte til Redningsselskapet Rogaland

Her er nåværende RS «Ryfylke» sammen med RS «Sjømann» som nå skal stasjoneres i Stavanger.

Foto: Redningsselskapet Rogaland

I februar kom gladnyheten om at Redningsselskapets RS Ryfylke med skulle byttes ut med en flunkende ny redningsskøyte.

RS «Ryfylke» er 11 år gammel og har gått over 70.000 nautiske mil. RS «Ryfylke» er den redningsskøyta som tildeles flest oppdrag av HRS Sør og har hatt en dobling av oppdragsmengden de siste årene. Den har blitt for liten for den omfattende jobben i Rogalandsfjordene.

Manglet sponsorer

Den nye redningsskøyta var bestilt og plassert, men byggekostnadene på 10 millioner var fortsatt ikke finansiert. Redningsselskapet fridde derfor til næringslivet, men fikk lite respons.

Hos Redningsselskapet i Vestfold var det derimot en sponsor som meldte seg. Eckbos Legater bladde opp 10 millioner og sikret at en flunkende ny redningsskøyte havner i Tønsberg.

Dermed reiser RS «Sjømann», som har vært stasjonert i Tønsberg, til Stavanger. «Sjømann» ble tatt i bruk i 2012 og er lik den nye redningsskøyta som skulle bygges til Stavanger. Dessuten var den på besøk i Stavanger i 2013 og klarte seg godt i Rogalandsfjordene.

– Dette har liten praktisk betydning. Vi er veldig glade for å få RS «Sjømann» permanent til Stavanger. Det er utrolig mye bedre enn RS «Ryfylke» som vi har i dag, sier båtfører John Alfred Hustvedt i Redningsselskapet til NRK.

RS Sjømann

RS «Sjømann» kommer til Stavanger i mai.

Foto: Arne Marthinsen / NRK

Større og raskere

– Dette er et resultat av en helhetlig vurdering av hvor i landet det skal komme nye redningsskøyter. RS «Sjømann» fungerte bra i Stavanger og den vil være på plass flere måneder før den nyproduserte skøyta kunne ha vært, sier kommunikasjonsrådgiver Tanja Krangnes i Redningsselskapet.

I Stavanger er Redningsselskapet godt fornøyd med at RS «Sjømann» kommer til byen.

– Den er vesentlig mye raskere enn RS «Ryfylke» og har mye bedre kapasitet. Det blir en revolusjon. Med denne oppgraderingen kan vi også ha med flere folk ut, og redningstilbudet blir mye bedre, sier Hustvedt.

Drømte om ny RS «Stavanger»

RS "Stavanger"

Redningsskøyta fra 1901 på siste seilas før hun skal stilles ut på Sjøfartsmuseet på Bygdøy.

Foto: Redningsselskapet

Den eneste ulempen ifølge båtføreren er at Redningsselskapet Rogaland drømte om en ny RS «Stavanger».

– Vi hadde drømt om å få med næringslivet i Stavanger på et spleiselag for en ny RS «Stavanger». Det gikk ikke, men det går fint. Nå får vi en annen båt, som er like bra, og kanskje RS «Stavanger» kan gjenoppstå ved neste mulighet, sier Hustvedt.

Redningsskøyta «Stavanger» ble bygget i 1901 og reddet sjøfolk fram til 1938. Nå gjennomgår den en antikvarisk restaurering, og skal settes på land som en del av Redningsselskapets museum.

Sprekker i skroget

RS Sjømann

Sprekker i skroget satte RS Sjømann på land i oktober i fjor.

Foto: Arne Marthinsen / NRK

I oktober i fjor ble RS Sjømann tatt ut av drift på grunn av sprekker i skroget. Det tok lang tid før årsaken til sprekkdannelsen ble funnet. Siden bruken av karbonsandwich er relativt ny i denne typen båter, ble teorier om svakhet i materialet diskutert. Det Norske Veritas deltok i disse undersøkelsene.

RS Sjømann kommer til å bli reparert og opplegget med spjeldene endret slik at båten kan settes inn i tjeneste igjen i Stavanger i slutten av mai.

– Nå har vi funnet feilen og den er straks reparert. Da er den god som ny og klar for Stavanger, sier Krangnes.

– Uten barnesykdommer

I Tønsberg jublet de for å få en flunkende ny redningsskøyte.

I utgangspunktet ser den nye skøyta ut omtrent som RS Sjømann, men det er en viktig forskjell, ifølge Operativ leder Tor Honningsvåg i sjøredningskorpset i Tønsberg.

– Båten vi får i oktober er bygget i glassfiber. Det gir økt vekt som kan gi noe bedre egenskaper i sjøen. Det er dessuten et billigere materiale som også er velprøvd. Forhåpentligvis vil den nye redningsskøyta være uten de barnesykdommene som de første nybyggene har, sa han til NRK i forrige uke.

I tillegg til Tønsberg kommer det til å bli plassert ut nye skøyter i Kristiansand, Mandal og Ålesund.