– Det blir jo ikke ett nett som er 200 meter langt. Det blir flere mindre som overlapper, flere seksjoner, sier Svein Manus Halsne, geolog hos Multiconsult.
Geologene diskuterer hvordan et flere meter stort nett skal fange opp steinblokker som kommer legger oppe fra i den stupbratte fjellsiden. Etter å ha vært der oppe med helikopter, vet de at det finnes mer farlig fjell som kan rase ut.
– Det er helt klart blokker oppe i fjellsiden som vil kunne rase ut, sier Halsne.
- LES OGSÅ:
Fallgjerde
I Januar holdt det på å gå galt da en stor steinblokk traff en bil. Fylkesvei 45 mellom Oltedal og Byrkjedal er svært rasfarlig. Ifølge Norges Lastebileierforbund har det gått 150 ras på denne strekningen i løpet av seks år.
– Sånn som det ser ut foreløpig, er den beste løsningen et fallgjerde opp gjennom skråningen. Vi er litt usikre på hvor langt, men opp til 200 meter er det snakk om der det har vært flest nedfall av stein, sier Mikal Nygård, byggeleder hos Statens vegvesen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Vil ha tunnel
De som bor og jobber i Dirdal er ikke i tvil. De vil ha tunnel mellom Oltedal og Dirdal. Dette vil gi både rassikring og en bedre vei. Firmaet Gilje tre sender av gårde åtti vogntog og lastebiler i uka. Ofte blir de hindret av ras.
– Vi ville hatt tunnel. Skal du bruke penger på rassikring, og i tillegg gjøre en del med veien, hadde jo tunnel absolutt vært det beste. Da hadde du kommet forbi det som var rasfarlig, og det smale partiet, sier Ådne Tjørhom, som er trailersjåfør hos Gilje tre.
Foreløpig finnes ikke de 400 millioner kronene som en fire kilometer lang tunnel vil koste.
– Det er laget alternativer for det, men foreløpig er nok det litt for kostbart. Det blir opp til politikerne å bestemme, sier byggeleder Nygård.