Hopp til innhold

Nå er den superraske elsykkelen blitt lovlig

Marius Marker er den første i Norge som har fått skilt på elsykkelen sin, og dermed kan han sykle lovlig i 45 km/t.

El-sykkel med skilt

Det mange elsykkel-eiere ikke er klar over, er at de benytter syklene ulovlig. Kravet er nemlig at syklene registreres, og at eieren tegner en ansvarsforsikring.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Dette skal være den første elektriske sykkelen som har en fart på opp mot 45 km/t, som lovlig kan brukes i trafikken, sier Marius Marker.

Elsykkel-salget har tatt av i Norge i år, og de ekstra raske elsyklene som kan gå i 45 km/t selger godt. Syklene er registreringspliktige, og må godkjennes av Biltilsynet.

Marius Marker fra Sandnes har, som den første her til lands, fått skilt på sykkelen sin. Han har byttet ut bilen med sin Speed pedelec – en elsykkel med ekstra kraftig motor. Den er registrert som moped, og han kan nå sykle lovlig ute i trafikken.

– Ved hjelp av tråkkekraft og en elektrisk hjelpemotor kan mopeden lovlig nå en fart på 45 km/t. Uten å trø har den lov til å kjøre i 20 km/t, sier Dag Folkestad ved Stavanger trafikkstasjon.

El-sykkel

Med en toppfart på 45 km/t må Marius Marker bruke sykkelen på veien, og holde seg unna gang- og sykkelstier. Han må også bruke en sikrere hjelm enn den på bildet, sier Dag Folkestad i vegvesenet.

Foto: Anders Fehn / NRK

Sykkelen må ha speil og bremselys

Det mange elsykkel-eiere ikke er klar over, er at de benytter syklene ulovlig. Kravet er nemlig at syklene registreres som moped, og at eieren tegner en ansvarsforsikring.

– Registrering som moped forutsetter at den følger regelverket for moped. Det gjelder blant annet krav til førerkort og bruk av mopedhjelm, sier Folkestad i vegvesenet.

– Flere syklister forholder seg ikke til reglene sykkelen krever, sier Marker.

For å få elsykkelen registrert som moped ble den utstyrt med speil, bremselys og skilt.

– Jeg må ha bremselys, speil, sikkerhetsutstyr og papirene i orden som viser at den er godkjent for bruk på vei, sier Marker.

El -sykkel

Elsykkelen må ha eget bremselys for å kunne godkjennes for bruk i trafikken.

Foto: Anders Fehn / NRK

Kan ikke bruke sykkelfeltet

Sykkelen er nå registrert som moped, og han får derfor ikke lov til å sykle i sykkelfelt eller på gang- og sykkelveier.

– Nei, det får jeg ikke lov til. Det er synd, for det hadde vært en fordel å kunne veksle mellom veier og gang- og sykkelstier, sier Marker.

Sykkelen koster i overkant av 30.000 kroner i dag. Årsavgiften er på 495 kroner, og en forsikring med delkasko koster om lag 1100 kroner.

– Dette er jo et fremkomstmiddel som kan løse mange trafikale problemer relativt raskt, sier Marker.