– Umoralsk å innføre nødnummer for dyr

Forsikringsselskapet DNB oppretter et eget nødnummer for dyr. Stortingspolitiker raser og håner det han mener er et markedsføringsstunt.

Hund

– Jeg tror ikke det står så dårlig til med folk i Norge at bare en av ti vet at dersom hunden brekker foten er det lurt å ringe veterinæren, sier Geir Pollestad som håner nyheten om et eget nødnummer for dyr.

Foto: OLI SCARFF / AFP

– Dette blir gjort for å selge flere dyreforsikringer. Det er spekulativt og umoralsk, sier stortingspolitiker Geir Pollestad (Sp).

9 av 10 nordmenn vet ikke hvor de skal henvende seg dersom de ser et dyr i nød, ifølge en markedsundersøkelse av Ipsos utført for DNB.

Dermed har selskapet lansert ett felles nødnummer for dyr.

Geir Pollestad

Geir Pollestad er også opptatt av dyrevelferd, men tror løsningen er tilskudd til lokal vakttjeneste, mer penger til Mattilsynet, og styrket grensekontrollen for dyr.

Foto: Stavanger Aftenblad

– Vi gjør dette først og fremst for å hjelpe alle dyrekjære nordmenn. 114 er en god ide som vil forenkle alle ordningene som eksisterer i dag, sier Vidar Korsberg Dalsbø i DNB Forsikring.

Dyrevelferd har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Bilder fra Mattilsynets kontroller hos grisebønder i Rogaland har rystet mange.

Tviler på hensikten

Målet med nødnummeret er at innringere på sikt kan få hjelp med så mange dyrerelaterte henvendelser som mulig.

– I første omgang vil folk som ringer, bli satt over til nærmeste åpne veterinær for akutt hjelp. Men så raskt som mulig vil vi inkludere flere funksjoner, sier Dalsbø.

– Dette er ikke et reelt nødnummer. Ringer du for å melde fra om alvorlig dyrevelferd må du «taste to» og blir satt videre til Mattilsynet sitt sentralbord. Har du kjørt på et rådyr må du «taste tre» og blir satt over til politiet, sier Pollestad.

Vidar Korsberg Dalsbø

Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.

Foto: DNB

– Ring heller veterinæren

Undersøkelsen viser til at 94 prosent i Norge ikke vet hvem de skal kontakte dersom et dyr lider.

– Jeg tror ikke det står så dårlig til med folk i Norge at bare en av ti vet at dersom hunden brekker foten er det lurt å ringe veterinæren, sier politikeren.

sin egen Facebook-side lanserer politikeren sine råd til hva folk bør gjøre dersom dyr har det vondt:

  1. Blir kjæledyret ditt sjukt eller skada: Kontakt veterinær.
  2. Vil du varsle om dyrevelferdssak: Kontakt Mattilsynet.
  3. Har du kjørt på og skadet vilt: Kontakt politiet.

Dette markedsføringsstuntet frå DNB, om å innføre «nødnummer» for dyr, for å selge fleire dyreforsikringer er...

Publisert av Geir Pollestad - Senterpartiet Fredag 13. april 2018

Oppmerksomhet i utlandet

Dyrevernalliansen er med på samarbeidet og kommer med faglige råd til hvilke funksjoner som bør være med i prosjektet med eget dyrenødnummer.

– Vår erfaring er at mange er usikre på hvor de skal ringe. Det er ille, fordi det betyr at mennesker som gjerne vil hjelpe dyr, ikke klarer det. Alle har varslingsplikt og hjelpeplikt når dyr lider nød, forteller kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

Live Kleveland

Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Foto: Iselin Linstad Hauge

Ifølge DNB har nyheten om et nødnummer for dyr fått oppmerksomhet i våre naboland.

– Dette er falskt fra ende til annen. DNB sitt mål er å selge mer forsikringer på vår innebygde kjærlighet og engasjement for dyrene våre, mener Pollestad.

– Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, og både gjøre noe som er bra for samfunnet og dyrene, samtidig som nordmenn blir oppmerksom på dyreforsikringen vår, svarer Dalsbø.