Styrelederen i trafikksikkerhetsstiftelsen sier bussjåførene i beste fall kan få en bot om ulykken er ute. Hva som kan skje i verste fall tør han ikke tenke på.
Han mener den eneste løsningen er egne verter, som på tog og fly.
Rennesøy kan i høst få prøvd ut dette i et pilotprosjekt. Der får skolebussene egne bussverter.
I busser med sikkerhetsbelter har bussjåføren ansvaret for at passasjerer under 15 år har på seg belte. Selv når bussen er i fart. Hopland mener det er et umulig krav å etterleve. Derfor har Bilist 2000 bestemt seg for å gjøre noe.
Pilotprosjekt
Trafikksikkerhetskampanjen arbeider for å få realisert et pilotprosjekt på Rennesøy. Det første i sitt slag i Norge, ifølge Hopland. Her skal skolebussen bemannes med bussverter, på samme måte som fly har flyverter. Bussverten skal ha sikkerhetsopplæring og skal sørge for sikkerheten inne i bussen. Det er den eneste løsningen.
- Om pilotprosjektet blir en realitet vil resten av Norge snart følge etter, tror Hopland.
- Jeg er veldig optimist. Innen 14 dager har vi dette prosjektet klart. Vi kan ikke leve lengre og si vi håper det ikke skjer i dag. Det skjedde ikke i går. Men det kan skje i morgen.