Hopp til innhold

Problemer med Kolumbus-kortet

Nye kollektivkort skaper forvirring hos passasjerene. Bussjåfører fortviler, men Kolumbus tror på de nye kortene.

Mange opplever at kortene ikke virker når de skal bruke dem på bussene. Dette fører igjen til timelange køer hos Kolumbus av folk som trenger hjelp.

- Jeg er lettere forvirra. Men jeg forstår det er mange som er forvirra, sier Alf Lindboe. Han trodde det skulle bli enklere å reise kollektivt.

 

 

Virker ikke

1. juni fikk alle innbyggere i Rogaland over 16 år tilsendt det nye Kolumbuskortet. Da Lindboe skulle registrere kortet på internett så alt greit ut til han gikk på bussen.

- Vi betalte inn på mandag i forrige uke. På lørdag skulle vi ta bussen til byen, da virket ikke kortet.

Mye informasjon

Sammen med kortet fulgte også flere sider med informasjon. 

 - Vi har nok sendt veldig mye informasjon sammen med kortet. Mange har tatt kortet ut av informasjonsbrosjyren og glemt resten. Nå lurer de på hvordan de skal forholde seg. Det er nok både det at vi har sendt mye informasjon og at kunden ikke har tatt alt inn over seg, sier kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus, Karianne Haarr Nedrebø.

- Ingen produkt på kort

Problemer med internettregisteringen er en ting. I tillegg har ikke alle ungdommer over 16 år skjønt hvordan de kan betale. Og sjåførene i Nettbuss er ikke forvirra, men fortvila. På rute 3 til Sandnes sitter hovedverneombud i Nettbuss, Kjetil Lalid. Han er ikke imponert av den nye teknologien.

-  Det verste med kortene er at når folk kjøper kort så får vi ut en kvittering, Når de går på neste buss virker ikke kortet. Vi kontrollerer og få beskjed om «Ingen produkt på kort». Men kunden viser likevel kvittering, sier Lalid.