Hopp til innhold

I år er påskesnopet tre ganger så dyrt

Priskrigen på smågodt er avblåst. Den nye sukkeravgiften har skutt prisene i været. Karianne Hauge Aksland måtte punge ut 1100 kroner for å fylle påskeeggene.

Smågodt

Prisen på smågodt har økt kraftig etter at politikerne innførte den nye sukkeravgiften.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

– Det ble litt dyrt siden jeg skulle fylle 32 påskeegg, sier Karianne Hauge Aksland.

Hun driver bakeri i Haugesund, og gir sine ansatte påskeegg.

– Jeg skjønner at dagligvarebutikkene vil tenke sunt. Men jeg synes det er litt stas med billig snop før påske. Det er ikke det samme med gulrøtter i påskeegget, sier hun.

Satser på sunt snop

Både i 2016 og i 2017 kriget dagligvarekjedene om å ha det billigste smågodtet. Prisene var under tre kroner per hekto.

Karianne Hauge Aksland

Påskeeggene Karianne Hauge Aksland kjøpte til sine ansatte ble litt dyrere enn planlagt.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

I år har samtlige av kjedene holdt prisene høyt. Billigst har smågodtet vært hos Spar, der hektoprisen har ligget i underkant av 10 kroner.

Hos Meny reklamerer de for sunt smågodt. Små gulrøtter, druer, melon og søt paprika.

– Vi har ikke ønsket å være med på en priskrig om smågodt. Sunt smågodt er i tråd med hva Helsedirektoratet anbefaler, sier Meny-kjøpmann Tor Harald Alvestad.

Tor Harald Alvestad

Meny-kjøpmann Tor Harald Alvestad har heller dumpet prisene på sunt smågodt enn sukker.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Økte med 80 prosent

I 2018 økte sjokolade- og sukkeravgiften med over 80 prosent. Stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) mener dagligvarekjedene har seg selv å takke for avgiften.

– Jeg tror de har lært. De kludret det til for seg selv da de midt under budsjettforhandlingene slo til med tidenes priskrig på snop, sier han.

Det var KrF som foreslo å innføre sukkeravgiften. Stensland mener det er supert at dagligvarekjedene nå kriger om å være sunnest.

– Da får forbrukerne det som er godt for helsa, mener han.

Sveinung Stensland i Høyre

Sveinung Stensland (H) mener dagligvarebransjen har lært.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Fortsatt Kvikklunsj-krig

Men én vare er det fortsatt litt krig om. Nemlig Kvikk Lunsjen. Det gjelder spesielt de store pakningene.

– Det må være lov. Både Kvikk Lunsj, solo og appelsin hører til på påskefjellet, mener Tor Harald Alvestad i Meny.