- Jeg synes det er veldig bra. Selv om alternativ C, som var Henangers forslag, så enda bedre ut, så ser vi at det ikke er mulig å realisere. Men alternativ D virker, tross alt, meget bra. Det er både bedre, billigere og mer robust enn det opprinnelige forslaget, sier Eyvind Aven.
Mindre forskjell
Ifølge vegvesenets beregninger er det reviderte Schancheholen-alternativet omlag 350 millioner kroner dyrere enn de to andre alternativene. Likevel har dette nye alternativet betydelige trafikale og miljømessige fordeler. Nå mener leder i Våland beboerforening, Eyvind Aven, at det nye Schancheholen-alternativet langt fra blir så dyrt som antatt.
- Vi er ikke helt enige i det. Det er en mye større kapasitet på alternativ D. Hvis en tar med Tasta-rampen og kostnaden der så vil det bli vesentlig mindre forskjell i kostnadene. I tillegg hadde det vært mulighet for en del ekstra bompenger som følge av denne løsningen. Alt i alt kan det hende det blir omtrent samme kostnad, sier Eyvind Aven.
Bedre for byen
Etter folkemøtet i går mener Aven at en aldri før har vært så nær en realisering av Ryfast.
- Det virker sånn. Nå ser det ut som det er en helt annen god tone på diskusjonen her. En ser dette blir til det bedre for byen, sier lederen i leder i Våland beboerforening.
- Tilbakeskritt for Øyane
Men ikke alle er like positive til det nye Schancheholen-alternativet.
- Det er et stort tilbakeskritt for Øyane. Det skyldes at vi har et trafikkproblem i dag, alt går gjennom Hundvågkrossen. Vi kunne fått til en god deling ved at dette lå på Skeie. Det vil vi jobbe for framover, få politikere og vegvesenet til å se at det er den mest fornuftige løsningen for Øyane, sier leder i Buøy velforening, Geir Gabrielsen.