Hopp til innhold

Flere bedrifter benytter seg av eventbyråer

Men arrangementene kan også virke mot sin hensikt, tror psykologspesialist.

Eventmarkedet i Norge hadde en vekst på 7 prosent i fjor. Bransjen forventer å omsette for drøyt 2,5 milliarder kroner i 2014. I oljebyen i Stavanger har bedriftsarrangement blitt en gullgruve for eventbyråene.

Ragnhild Davidsen i eventbyrået Høydepunkt.

– Bedriftene ønsker hjelp til å arrangere blant annet teambuilding og sommerfester. Slike arrangement er med på å skape identitet og begeistring for å jobbe i sin egen bedrift, sier daglig leder for eventbyrået Høydepunkt, Ragnhild Davidsen.

Grete Jevnaker Thomassen

HR-ansvarlig i Qualisoft, Grete Jevnaker Thomassen.

Foto: Kirsti Wilhelmsen / NRK

I dag er hun med å arrangere et bedriftsarrangement. Det er firmaet Qualisoft som nå ønsker at sine ansatte skal knyttes tettere sammen.

– Vi er opptatt av å ta vare på de ansatte. I dagens samfunn må vi prøve å beholde de vi har, og vi tror at dette er en god måte å gjøre det på, sier HR-ansvarlig i Qualisoft, Grete Jevnaker Thomassen

Eventmarkedet vokser

Eventmarkedet i Norge hadde en vekst på 7 prosent i fjor. Bransjen forventer å omsette for drøyt 2,5 milliarder kroner i 2014.

I oljebyen i Stavanger har bedriftsarrangement blitt en gullgruve for eventbyråene.

Les også:

– Spesielt de tre siste årene så merker vi et økende pågang fra bedrifter som ønsker teambuilding, sier Davidsen.

Målet er at lek og moro, kombinert med et faglig opplegg, skal øke arbeidslysten og gleden av å være i en velfungerende bedrift.

Kan slå feil ut

Lill Kjersti Skryten

Psykologspesialist Lill Kjersti Skryten mener teambuilding også kan virke mot sin hensikt.

Foto: NRK

Likevel er det ikke gitt at teambuilding og bedriftsarrangement utelukkende er positivt.

– Det kan være lurt å høre med medarbeiderne først, hva de mener må til for å få et godt arbeidsmiljø, sier psykologspesialist Lill Kjersti Skryten.

Hun mener at alle arrangementene vitner om et velstandsfenomen. Bedriftene kjøper tjenestene for å bedre samholdet og ha det gøy.

Siden teambuilding har vært svært populært, er det mange bedrifter som slenger seg på denne bølgen. Men for noen kan dette også være svært ukomfortabelt.

– Det er nok en bølge vi surfer på nå. Dette kan virke for noen, men det er ikke bra hvis vi drar denne strikken for langt, sier hun.

Er det nok for fellesskapsfølelsen å ta en kopp med kaffe på jobb?

– Det er viktig med god kommunikasjon, en god tone og god struktur på en arbeidsplass. Du trenger ikke nødvendigvis eventbyråer for å få til dette, sier Skryten.