Hopp til innhold

Å sove i denne senga gir 750 kroner ekstra i lønn – per natt

Vendbare senger i lugarer på oljeplattformer er siste rest av lugardelingen fagforeningene har villet til livs i en årrekke. Etter fremforhandling av et nytt tillegg, er imidlertid sengene blitt populære.

Vendbar seng på oljeplattform

De vendbare sengene på Statfjord B har to madrasser, og senga kan snus. Dermed kan en arbeider som jobber dagskift og en som jobber nattskift dele lugar – uten å måtte sove i samme rom.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Melwin Kvale

Melwin Kvale.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Her kan en sove om natten, og en om dagen. Senga snus, så den ene sover på undersiden, og den andre på oversiden, sier Bent Wigdel.

Han jobber på Statoil-plattformen Statfjord B, som ble bygd for 30 år siden.

Fagforeningene for offshorearbeidere kjempet mot deling av lugarer i mange år, og i dag bygges alle plattformer med enkeltlugarer.

Får 750 kroner per natt

Statfjord B er imidlertid en av plattformene hvor overgangen ikke har vært mulig å gjennomføre 100 prosent. Her er det rundt 50 lugarer med såkalt vendbare senger. Senga har to madrasser, og snus bokstavelig talt på hodet hver dag og natt.

Dermed kan en arbeider som jobber dagskift og en som jobber nattskift dele lugar – uten å måtte sove i samme rom.

Og i årets lønnsoppgjør forhandlet fagforeningene Industri Energi og Fellesforbundet seg fram til et tillegg på 750 kroner per natt for hver ansatt som må sove i slike lugarer.

– Egentlig er det ganske populært å ligge her. Det er et gode vi får fordi vi må bo på samme lugar, sier Wigdel.

Vendbare senger i lugarer på oljeplattformer er siste rest av lugardelingen fagforeningene har villet til livs i en årrekke. Etter fremforhandling av et nytt tillegg, er imidlertid sengene blitt populære.

►SE VIDEO: Bent Wigdel er fornøyd med snurresengen sin. Her kan du se hvordan den fungerer.

– Mer rift om køyene

– Det er ikke noe problem å dele. Det er en ren lugar, som blir gjort klar for hver mann som kommer, legger han til.

Hovedverneombud på Statfjord B, Melwin Kvale, bekrefter populariteten.

– Det var mer skepsis i begynnelsen. Nå er folk positive, spesielt nå, etter at selskapet begynte å kompensere dette. Det er mer rift om køyene, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Statfjord B oljeplatform

Den 30 år gamle Statfjord B-plattformen til Statoil har ikke plass til enkeltlugarer for alle de ansatte. Derfor er det rundt 50 vendbare senger på installasjonen.

Foto: Knut Nedrås / Scanpix

Alternativet hadde ifølge Kvale vært å sende plattformarbeiderne til enten Statfjord A eller C med helikopter hver gang de skulle sove.

– Det er lite gunstig, og noe vil vi gjerne vil unngå, sier han.

Frykter det går løs på HMS

Det var i sommer loven som åpner opp for mer bruk av lugardeling, også kalt hotbedding, kom. Og det faller ikke i god jord hos fagforeningene.

– Det me har vært opptatt av er at vi ikke skal ha hotbedding, for over tid vil dette forringe helse, miljø og sikkerhet over tid, sier Per Helge Ødegård, som sitter i forbundsstyret til fagforbundet Lederne.

De er redd for at rengjøringen mellom soveøktene spiser opp for mye lugartid for de ansatte.

– Vi har en erfaring med at en ikke får lugaren mer enn syv til åtte timer, og det er alt for lite i forhold til de krevende jobbene som er der ute, sier Ødegård.