– Jeg kan nesten ikke gjenta meldingene jeg får om dette

En sykkelvei er en av valgkampens store snakkiser når stortingskandidatene møter velgere i Rogaland. Ett år etter åpningen får politikerne fremdeles kjeft. Sykkelkjeft.

Sykkelveg

En «motorvei» for syklister mellom Stavanger og Sandnes har blitt mye diskutert. Også når politikerne treffer potensielle velgere under årets stortingsvalgkamp.

Foto: Magnus Stokka / NRK

– Jeg tør nesten ikke gjenta meldingene jeg får når jeg møter velgerne ute i distriktet, sier førstekandidat for Frp i Rogaland, Roy Steffensen.

Det nær ett år siden hoveddelen av sykkelstamveien på Nord-Jæren ble åpnet. Saken er fremdeles en het potet når politikerne treffer velgere rundt om i distriktet.

Det Steffensen snakker om, ble omtalt som «landets råeste sykkelvei» før byggingen startet. Og den har fått kritikk for prisen, som er 1,4 milliarder.

Per meter blir det en god slump, men kostnader for grunnerverv, flytting av kabler, omlegging av avløp og trafikkavvikling mot motorveien E 39 bidrar.

Stortingsrepresentant Roy Steffensen (FrP) på stand for partiet på Arneageren i Stavanger

Roy Steffensen (Frp) møter velgere på stand på Arneageren i Stavanger.

Foto: Morten Nesvik / NRK

– Det tar som regel ikke lang tid før jeg får høre om den, og jeg er jo helt enig med dem som er kritiske. Så langt er regningen på over milliarden, og selv om jeg skal være forsiktig med å spå, kan sluttregningen fort ende på 2 milliarder, sier Steffensen.

– Men det var jo en regjering som blant annet bestod av Frp som vedtok dette?

– Jo da, men det var fordi det var et klart ønske fra kommunene på Nord-Jæren. Dette var ikke noe vi gikk veldig inn for, sier han.

Ap: Skjønner at folk er oppgitte

Tom Kalsås, Ap, Rogaland, stortingskandidat, Halvnært

Tom Kalsås (Ap) har forståelse for at folk fremdeles er kritisk til pengebruken på sykkelmotorveien.

Foto: Ingvald Nordmark / Nrk

Tom Kalsås er fjerdekandidat for Arbeiderpartiet i Rogaland. Også han møter velgere som er rasende på at det bygges sykkelmotorvei i byen.

Blant annet velgere som er bekymret for å sende barna på bussen fordi det er utrygt for ras på skoleveien.

– Jeg har stor forståelse for at for eksempel de som venter på rassikring er oppgitte, men denne sykkelstamveien er det for seint å stanse. Men jeg tror vi uansett ikke kommer til å bygge noe lignende igjen, sier han, og innrømmer:

– Selv om vi må vente på evaluering av prosjektet når sykkelveien står ferdig, ble nok dette altfor dyrt.

SV: – Symbolsak

Ingrid Fiskaa kjemper om å ta tilbake et mandat for SV på rogalandsbenken. Ifølge NRKs siste supermåling er partiet hennes inne med ett mandat fra fylket.

Fiskaa får også høre om sykkelstamveien, men hun mener det er andre saker som opptar de fleste velgerne hun møter.

Ingrid Fiskaa (SV)

Ingrid Fiskaa (SV).

Foto: SV

– På akkurat denne strekningen mellom Sandnes og Stavanger kan det sikkert forsvares å ha en så flott sykkelvei, men denne standarden trenger vi ikke andre steder. Jeg vil heller ha trygge bruksveier for både sykkel og bil enn brede og dyre veier i sentrale strøk, sier hun.

Om at sykkelveien settes opp mot andre veiprosjekter i regionen, har hun følgende å si:

– Engasjementet ute i distriktet ser jeg først og fremst på som en symbolsak.

Byggingen av neste etappe er på 1,7 kilometer og skal koste drøyt 100 millioner kroner.