Hopp til innhold

Måtte i retten etter en parkeringsbot på 900 kroner

– Jeg mistet utrolig mye søvn, sier studenten som ble stevnet av et parkeringsselskap etter at han klaget på parkeringsboten.

Bak Kulturhuset Sølvberget i Stavanger fikk Abraham P. Sørdalen bot for å ha parkert på handicap-plass.

Bak Kulturhuset Sølvberget i Stavanger fikk Abraham Sørdalen bot for å ha parkert på handikapplass.

Foto: Prvat

– Det er veldig stressende. Jeg er student i Trondheim og klaget i god tro på en parkeringsbot.

Det sier Abraham P. Sørdalen. Han kjørte i Stavanger for første gang da han skulle hjelpe kjæresten å flytte. De oppfattet begge at plassen de fant bak Kulturhuset Sølvberget kunne brukes. Men skiltene viser at det er en handikapparkering, og varebilen fikk parkeringsgebyr eller -bot.

Han henvendte seg til Stavanger Parkering som hadde skrevet ut boten. De stod fast på sitt vedtak. Sørdalen ville ha en uavhengig vurdering, og sendte saken til Parkeringsklagenemnda.

Der fikk Sørdalen medhold i klagen.

Ikke fordi han hadde parkert lovlig, men fordi Stavanger Parkering ikke klarte å sende inn dokumentasjon på skiltvedtak. Dette ble ikke sendt inn, selv om de fikk forlenget fristen.

Blir sjelden rettssak

Av de 4700 sakene som nemnda behandlet i fjor, var det bare tre saker som havnet i retten. Avgjørelsene der er like bindende for partene som en dom.

– Det ser ut til at partene i hovedsak forholder seg til nemndas avgjørelser, sier sekretariatsleder Merete Horn-Eggestøl i Parkeringsklagenemnda.

Men parkeringsselskapet i Stavanger anket saken inn for tingretten.

Leverte ikke dokumentasjon

Det var overraskende for studenten, som slett ikke var forberedt på at klagen kunne få etterspill.

Parkering i Bakkegata i Stavanger

De første plassene er handikapparkering, det neste skiltet viser varebilparkering. Mange stod feil da NRK var på stedet.

Foto: Sanna Kimsås / NRK

– Jeg ville ha en uavhengig vurdering av boten, og hadde ingen forventning om at saken kunne havne i retten.

Både han og foreldrene brukte mye tid på å skrive et tilsvar til retten, og han måtte forberede seg og møte opp til rettsmøtet.

– Jeg mistet utrolig mye søvn på grunn av stresset.

Sørdalen tapte i retten og boten på 900 kroner ble stående. Parkeringsselskapet på sin side, må dekke alle saksomkostningene fordi de ikke hadde gjort forsøk på å få en løsning utenfor retten.

Viktig prinsippsak

For Stavanger parkeringsselskap er dette den eneste parkeringsboten fra handikapplass de har tatt videre til retten.

– Vi mener det er feil at en sak skal ende med feil resultat på grunn av manglende dokumenter, når gebyret ellers er riktig, sier daglig leder i Stavanger parkering, Christian Tønnevold.

Sommerferie og manglende digitalisering av dokumentene er årsaken til at selskapet ikke klarte å overholde fristen de fikk for å sende inn dokumentasjon.

Han vet ikke hvor mye penger som er brukt på denne saken, fordi bransjeforeningen Norpark har tatt regningen. De var enige i et dette var en prinsipielt viktig sak.

Kommunalråd Dag Mossige (Ap) er styreleder i Stavanger parkeringsselskap. Han er synes det er dumt at papirer ikke ble sendt inn innen fristen, men støtter likevel at saken havnet i retten.

– Det er svært viktig å hegne om funksjonshemmedes rettigheter. Det er et stort problem for disse at folk står på plassene deres, sier Mossige.