Hopp til innhold

Parat: – Amedia skal kutte 18–20 årsverk

Annonseselgerne i Amedia skal ha fått tilbud om sluttpakker. Mediekonsernet skal kutte mellom 18 og 20 årsverk, ifølge fagforbundet Parat media.

Nobelprisvinner Muratov får Amedias trykkerier i Russland

Det er i forbindelse med større omorganisering av salgsvirksomheten at nedbemanningen skjer, ifølge fagforbundet Parat media.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

– Folk er litt forbannet, rett og slett, sier Liz Ovesen, leder i fagforbundet Parat media.

Annonseselgere i Amedia har fått tilbud om sluttpakke, ifølge Parat. Bakgrunnen er omorganiseringen som har foregått i mediekonsernet de siste månedene.

Mellom 18 og 20 årsverk skal bort, ifølge Ovesen.

Konserndirektør for mediehus i Amedia, Pål Eskås, vil overfor NRK verken bekrefte eller avkrefte disse tallene.

Amedia er landets nest største mediekonsern målt i omsetning. Konsernet har over 2000 ansatte og eier over 100 aviser, deriblant Haugesunds Avis, Drammens Tidende og Bergensavisen.

Før var annonseselgerne ansatt i hver enkelt avis, men i fjor satte Amedia i gang en omstrukturering der selgerne ble flyttet til åtte nyoppretta selskaper i hver enkelt region.

Det er i forbindelse med denne prosessen at nedbemanningen skjer, ifølge Parat. Og dette kommer på toppen av full ansettelsesstopp i Amedia-konsernet.

– Føler seg litt lurt

– Beskjeden fra de tillitsvalgte er at denne omorganiseringen overhodet ikke har fått lov til å virke før denne nedbemanningen skjer. De har ikke fått sjansen til å vise seg fram. Folk føler seg litt lurt, sier Ovesen.

De ansatte skal ha fått en svært kort frist – kun dager – til å svare på tilbudet om sluttpakker. Parat media-lederen sier Amedia ikke har greid å få med seg de ansatte i omorganiseringen.

– Det er det triste her.

Ovesen erkjenner at de ansatte forventa en nedbemanning i forbindelse med omstruktureringen.

– Det er vel få som er overrasket, men folk er skuffet over at de ikke har fått bli med på å tenke nytt. Folk var innstilte på å jobbe litt annerledes og mot nye kunder, sier hun.

– De har gjort ting skikkelig

En av dem som har tatt sluttpakke, er Vidar Jenssen i Amedia Salg Rogaland. Tidligere var han salgsdirektør i Amedia Haugaland og Haugesunds Avis.

– Det var en anledning som bød seg i forbindelse med omorganiseringen. Jeg har vært der i fem spennende og kjekke år og nå vil jeg bruke muligheten til å se på andre spennende utfordringer, sier han.

Jenssen mener Amedia har opptrådt ryddig i omorganiseringen.

– Amedia har gjort ting skikkelig, det mener jeg, sier han.

Amedia fortalte om omorganiseringsplanene i oktober i fjor. Salgsavdelingene i avisene ble flyttet til de nyoppretta selskapene for å «møte global konkurranse og nye behov hos annonsørene», ifølge meldingen fra selskapet, gjengitt av Kampanje.

Jobber med «dimensjonering»

Konserndirektør for mediehus i Amedia, Pål Eskås, sier de åtte salgsselskapene jobber med «dimensjonering».

– Vi har vedtatt en ny betjeningsmodell og det betyr at vi i større grad skal tenke ut fra et kundeperspektiv. Vi er i gang med å bestemme hvilke kunder og kundeporteføljer vi skal jobbe med videre, derav behovet for å se på bemanning og dimensjonering, sier Eskås.

– Når skal selskapene være i mål med dimensjoneringsarbeidet?

– Det er en målsetting om å få avsluttet dette arbeidet innen rimelig tid, men det er ikke satt eksakt dato.

På kritikken om at Amedia ikke har fått de ansatte med på omorganiseringen, og at de ikke har fått sjansen til å vise seg fram, svarer han følgende:

Mitt inntrykk og kunnskap om dette er at vi i stor grad har fått de ansatte med på den nye betjeningsmodellen, sier Eskås.

Amedia hadde cirka 1,3 milliarder kroner i annonseinntekter i 2021, ifølge Kampanje.