Hopp til innhold

Pant og ladeplater – slik vil de løse sparkesykkelkaoset

I Sandnes er nå et pilotprosjekt i gang som har som mål å løse kaoset som fulgt med elsparkesyklene. Bedriften bak løsningen har fått millionstøtte fra Innovasjon Norge.

Helge Eide

Daglig leder i WPC, Helge Sverre Eide, viser frem løsningen selskapet har fått 3,8 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å teste.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Vi skal løse problemet med at elsparkesyklene ligger og flyter rundt omkring og at folk skal sette de tilbake på plass, sier Helge Sverre Eide.

Han er daglig leder i Kristiansand-selskapet WPC (Wireless Power and Communication) og forretningsutvikler i Sandnes-selskapet Blue Logic, som er deleier i og samarbeider med WPC.

Han møter NRK i Sandnes, en av de større byene i Norge der elsparkesyklene foreløpig ikke har gjort sitt inntog i stor omfang.

Her, og på Forus, skal det settes ut hundre ladeplater med plass til ti sykler på hver, altså tusen ladepunkt. Dette er en del av et pilotprosjekt som WPC har fått 3,8 millioner kroner av Innovasjon Norge for å utvikle.

Eide mener ladeplatene og en slags panteordning vil bidra til å rydde opp i kaoset som har rådet i flere store byer, både i Norge og i resten av verden.

– Folk betaler en liten leie og en pant. Den får de tilbake panten ved å sette sparkesyklene tilbake på plass, sier han.

Helge Eide

Ladeplatene skal bygges og utvikles i Sandnes, sier daglig leder i WPC, Helge Sverre Eide.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Norsk teknologi

El-sparkesykler som ligger strødd på fortau, dødsulykker og politikere som diskuterer løsninger for hvordan bruken kan reguleres har preget debatten i Norge.

Tidligere denne måneden ble det kjent at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har sendt forslag for et strengere regelverk ut på høring. Blant forslagene er promillegrense, aldersgrense og nedsatt fart på fortau. Bare i Oslo er det i dag 12.000 elsparkesykler.

– Veldig mange sparkesykler ligger slengt rundt omkring og slik kan vi ikke ha det lenger, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til NRK.

Elsparkesykler

Elsparkesykler på Tjuvholmen i Oslo i juni i år.

Foto: WPC

Det er nettopp dette problemet WPC nå ønsker å løse. De har laget softwaren som skal «snakke» med apper for buss, tog, bysykler og elektriske sparkesykler.

Det er allerede blitt gjennomført et forprosjekt og blant dem som har vært med i samarbeidet er Forus Næringspark, Stavanger kommune, Sola kommune, Sandnes kommune, kollektivselskapet Kolumbus og elsparkesykkel-utleieren Ryde.

Det nye pilotprosjektet skal nå gjennomføres i samarbeid med Sandnes kommune. Det vil også bli satt ut 500 elsparkesykler i byen for å teste bruken.

– Teknologien kommer fra oljeindustrien. Vi tok den samme teknologien og anvendte den for sparkesykler, sier Eide.

Blue Logic vant innovasjonsprisen under oljemessen ONS tidligere i år for løsningen til oljeindustrien.

Elsparkesykler på parkeringsplass

Slik kan det se ut med ladeplater på en parkeringsplass.

Foto: WPC

Bygges i Sandnes

– Vi ser sparkesykler henslengt rundt omkring. Kommuner har et ansvar for alles interesser. Blinde, svaksynte og bevegelseshemmede. Å ha dette mer organisert på denne måten her er veldig gunstig, sier Trond Kjærstad som er fagleder for vei og trafikk i Sandnes kommune.

WPC tror at løsningen deres etter hvert kan eksporteres også til andre større byer i Norge og i utlandet. Selve ladeplatene skal bygges og utvikles i et nyopprettet selskap som heter Mobility Dock. Selskapet skal ha adresse i Sandnes.

– Denne teknologien som er utviklet i sykkelbyen kan selges globalt. Basert på erfaringen fra pilotprosjektet vil vi kunne se hvor mye vi klarer å påvirke måten folk gjør det på. Vi kan for eksempel se om det må være femti kroner i pant eller fem kroner, sier Eide.