NRK Meny
Normal

– En velsignelse og en dose med smerte

Pål Jackmann har laget filmmusikken til «Jakten på Berlusconi» som har førpremiere på Filmfestivalen i Haugesund.

Pål Jackmann har laget filmmusikken til «Jakten på Berlusconi» som har førpremiere på Filmfestivalen i Haugesund.

Atle Antonsen er begeistret for Pål Jackmans musikk til 'Jakten på Berlusconi'.

– Jeg er jo gammel en fan av Pål. Dette er også helt i min gate. Det er en touch av Morricone og en touch av Tarantino. En herlig kombinasjon som kler filmen hundre prosent. Så alle er kommet hjem her, føler jeg, sier Atle Antonsen når han beskriver Pål Jackmann sin musikk til «Jakten på Berlusconi».

Se traileren til Norges nye gangsterkomedie

Dette skal være filmen der Norges morsomste skuespillere har samlet seg på travbanen. Atle Antonsen er en av dem. Ellers har Henriette Steenstrup og Morten Ramm sentrale roller i filmen om kusken som har nådd middagshøyden.

Atle Antonsen i Jakten på Berlusconi

Atle Antonsen spiller en av de sentrale rollene i 'Jakten på Berlusconi'.

Regissøren av «Jakten på Berlusconi» er Ole Endresen. Han har regissert både Lilyhammer, NAV og Etaten før, og har en forkjærlighet for å bruke komikere i filmene sine.

– Skal pumpe historien fremover

Pål Jackman selv sier at arbeidet med musikken har vært en «velsignelse og en dose med smerte».

– Det er gøy å lage filmmusikk, men det er også en kamp fordi du er låst til at det skal gi noe ekstra til bildene. Det skal fortelle og pumpe historien fremover. Filmmusikken skal ta oss med inn i ting som kanskje ikke er helt med i filmen, men kanskje i hovedkarakteren, og fortelle noe om ham. Det skal gi en ekstra sprut der det trengs, sier han.

Norges morsomste skuespillere har samlet seg på travbanen i filmen Jakten på Berlusconi som denne uka hadde førpremiere under Amanda-festivalen.

Atle Antonsen og Pål Jackman snakker om filmmusikken til "Jakten på Berlusconi".

Jackman mener det er viktig å ikke gi seg før han har funnet den helt riktige musikken.

– Redd for å lage filmmusikk

– Det er en fordel å ha en fyr som både kan film og musikk. Det har han jo ettertrykkelig bevist i mange år. Da er vel forståelsen for hva som kreves ganske godt til stede, tidlig. Du begynner kanskje på et litt annet nivå enn mange andre da, siden du kan godt begge formene, mener Antonsen.

Edward Shultheiss i Jakten på Berlusconi

'Jakten på Berlusconi' handler om en kusk (Edward Shultheiss) som har nådd middagshøyden.

– Jo, men jeg har vært redd for å lage filmmusikk. Jeg har lagd litt til dokumentar, men jeg har ikke laget så mye filmmusikk, sier Jackman.

Atle Antonsen innvender: – Men du har laget musikk og film!

– Det er sant, og Ole Andresen han pushet meg. Du skal f... gjøre det, sier Jackman, og legger til;

– Når jeg har laget musikk, så er det en tendens til at musikken skal stå for seg selv. Det er det jeg er vant til. Det er akkurat da det oppstår, det der som er litt kult og uventet, fordi du må finne en annen løsning.

– Skaper veldig mye dynamikk

– Du er vel programforpliktet til å si at dette fungerer, spør NRK Atle Antonsen?

– Jeg er ikke så veldig flink. Jeg er litt for ærlig ofte. Så da hadde jeg kanskje ikke møtt opp, hvis jeg ikke hadde syntes det fungerte. Det er mye lettere å snakke positivt om ting når det faktisk gjør det. Det er en film der det er ekstremt viktig med denne typen musikk. Det skaper veldig mye dynamikk i mange scener, mener Antonsen.

Pål Jackman

Pål Jackman har laget filmmusikken til «Jakten på Berlusconi» som har førpremiere på Filmfestivalen i Haugesund.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– Det Atle har rett i, er at det er en sånn historieforteller i meg, hele veien. Dette er mer enn musikk som prøver å hive sånn jåleri ut på sjøen, sånn musikkjåleri. Det er jo surt og litt bakpå her og der, men hva er det som pusher historien videre her, spør Jackman.

– Så er det jo med på å gi det sjel da. Det er jo et litt skjeivt univers, som trenger den typen litt skeiv musikk som du jobber med, som vi er så veldig glad i, sier Antonsen.

Trenger motstand

Pål Jackman er ikke skker på at han har lyst til å lage filmmusikken selv til sitt neste filmprosjekt

– Det tror jeg er verre. Man trenger han der andre jækelen, eller hu, som kan komme og yte noe motstand. Det hadde vært kjekt, men det er ikke sikkert. altså. Jeg vet selv når jeg lager film, så trenger jeg hjelp.

Atle Antonsen vil ikke lage musikken.

– Da må det bli plystring i sytti minutter, det kan bli litt mye, mener han.